Hej.
Lite tankar kring tre olika vidvinklar till Canon illustrerat med bilder (även i originalformat).
Min kompis Rohny Gustavsson har lånat ut sitt exklusiva Canon TS-E 24mm 1:3,5 L II.
Hur står sig detta mot Canon EF 16-35mm 1:4 L IS och Sigma 24mm 1:1,4 DG ART?
Inget vetenskapligt men kanske intressant ändå.
https://flic.kr/s/aHsmKFvVQb
Det är nog ett val du måste göra själv. Tilt shift objektiv är ju lite speciella. Det öppnar ju upp lite möjligheter som vanliga objektiv inte riktigt har. Fast de är oftast långsammare att jobba med.
Jag har börjat köra mer med fasta objektiv istället för mina zoomar.
Har ett Canon 24/2,8 IS som inte är så dumt. Fast ju mer vidvinkel man har desto mer förvrängning får man i kanterna vid porträtt.
Nyligen köpte jag ett Tamron SP 35/1,4 DI USD. Det gav mig lite aha-upplevelse. Mycket skarpt och man kan använda den både till porträtt, landskap mm. Dessutom snabb AF. Ger inte den förvrängning som ett 24 mm ger.
Zoomar är givetvis mer flexibla men man kan inte få det korta skärpedjupet och släppet i bilden.
Numera släpar jag ofta för Canon 24/2,8 IS, Tamron 35/1,4 och Canon 85/1,4 med mig. Tycker det ger en traditionell och och en kombination som täcker det mesta.
Framförallt använder jag 35/1,4 och 85/1,4 IS. DE ger en grym skärpa och ljusstyrkan gör jag kan välja skärpedjup.
Fast skall jag ut och resa tar jag med mig Fuji kameror och objektiv som täcker från 15 mm upp till 200 mm i FF termer.
Då vet man aldrig riktigt vad man vill fota innan man är på plats. Har man med sig det som kallas the holy trinity så kan man hantera det mesta.
Där har du lite synpunkter. Hoppas det gör dig lite klokare.
Vad som är rätt för dig får du avgöra själv.
Tycker också vikten och storleken på objektiven är rätt avgörande.
Jag har Fuji X-PRO2 samt de tre bgamla godingarna 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 makro . Packar jag väskan med det får jag en väldigt lätt utrustning.
Samtidigt väger min Canon 5D MKIV samt 35/1,4 och 85/1,4 IS närmare 3 kilo.
Att välja objektiv och kamera kommer alltid vara en kompromiss. Något rätt eller fel kan bara vara personligt.