Advertisement

Annons

Vidvinkelzoom till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma 10-20, för att den ger mest vidvinkel och har HSM (snabb och tyst AF). På andra plats skulle jag kikat på Tokina 12-24, som verkar mycket prisvärd och skarp. Dock ger den visst en hel del kromatisk aberration, som tycks vara dess akilleshäl.
 
hur är kvaliten på sigma objektivet? Folk i butikerna rekomenderar inte sigma pågrund av att de "går i bitar". Vet inte vad jag skall tro. Men de erkänner att de har bra optik.

Som du säger verkar tokina fint men har mycke CA. Tydligen så mycke att det ibland inte går att göra något åt i datorn vilket inte är bra.

Hur år tamrons 11-18?
 
surfted skrev:
hur är kvaliten på sigma objektivet? Folk i butikerna rekomenderar inte sigma pågrund av att de "går i bitar". Vet inte vad jag skall tro. Men de erkänner att de har bra optik.
Dumheter, Sigma håller rätt bra byggkvalitet skulle jag säga. De känns förhållandevis gedigna, men det är ju en bra bit till Nikkor 12-24 förstås.
Just 10-20 har jag inte känt på, men jag har ägt 3 andra Sigmaobjektiv som fallit mig mycket på läppen vad gället byggkvaliteten.
De problem som Sigma kan ställa till är snarast i första hand att det kan fokusera fel, och att motljusegenskaperna kan vara usla (vilket inte är nån höjdare hos en vidvinkel).

Som du säger verkar tokina fint men har mycke CA. Tydligen så mycke att det ibland inte går att göra något åt i datorn vilket inte är bra.
Huruvida detta är ett problem kan man diskutera. Att det syns i 100% förstoring på skärmen betyder inte att det gör nåt vid normal visning eller utskrift. Ofta kan man korrigera tillräckligt mycket i Photoshop.

Hur år tamrons 11-18?
Enligt en rad tester är det inte riktigt lika skarpt som de övriga vid full bländaröppning, men verkar komma igen när man bländar ner lite. Det är säkert också ett utmärkt objektiv, men zoomomfånget är ju lite snävare, om det nu gör nåt. Jag har ingen vidvinkelzoom själv, men jag har en känsla av att man oftast använder en sådan vid kortaste brännvidden.
 
Kan starkt rekommendera sigmas 10-20. Jag är väl ingen som sitter och drar i spakarna vid 200% för att provocera. För mig funkar den kanon tillsammans med nikons D200.

Mvh,
 
Jag har iofs 350d men skafade Sigma 10-20 till den och är väldigt nöjd. Dock har man ju läst om en del strul med den på nätet, så jag testsköt den i butik och hade till och med laptopen med för att kolla att den skötte sig, innan jag hostade upp stålarna.

Den är sjukt vidvinklig =) och man märker snart att inte alla miljöer passar att skjutas i 10 mm. Men de som gör det blir häftiga.
 
Tokina 12-24

Kan bara intyga,

Tokina 12-24 presterar väldigt bra i tester och jag har aldrig ångrat att jag köpte den.

Väldigt bra känsla i zoom och focus-ringarna.
Vad det gäller hastigheten i autofocusen har jag då aldrig lidit något av att den skulle upplevas som långsam.

Visst finns det lite CA, men har inte upplevt det som ett så störande fenomen i bilderna jag tagit ut.
 
Läste testen som Henrik Hansen länkade! Tack för den! = ) Tokina verkar ju rikigt bra tykcker jag. Når kanske inte hela vägen fram till nikons men priset talar ju verkligen för då det inte är någon grym skillnad.

Får nog smita iväg idag och skaffa...

Tack!

/T
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.