Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelzoom K10d

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielE.

Aktiv medlem
Jag söker finna en vidvinkelzoom till min Pentax K10. Jag har en börs begränsad till cirka 4000 så jag förstår att jag inte kan få något superobjektiv men har någon tips på vad jag ska välja i detta fall.
Bonusfråga:
Vågar man eventuellt köpa ett dyrare begagnat och i sådana fall vilket?

(idag har jag det medföljande objektivet Pentax SMC-DA 18-55 samt ett
telezoom).
mvh Daniel

Jag har Sigmas 10-20/4,5-5,6, som jag tycker är väldigt mycket objektiv för pengarna, och funkar jättebra både med k100 och k20! (kollade nyss, 4399:- hos cyber!)

Hallå där! :) Det finns ett beg. 10-20 här på FS. Dock lite högt prissatt om jag får säga det själv..... *harkel*. Det kostade strax under 4k iaf. :) Om det finns kvar.... hittar inte annonsen nu...?

Borde inte Pentax komma med sin egna variant av Tokina 11-16 2.8 snart?

Tamron 10-24 finns ju också med inte lika ljusstarkt...

En stor fördel är ju om Pentax 12-24 har SDM, annars skulle man ju utan problem kunna kika på tredjepartstillverkarna.

Men Sigma's 10 mm är ju dock kul å om man fotar landskap gör det inget att man behöver blända ned till 8-11 för att även få skärpa i hörnen, men visst finns det vidvinkelobjektiv som presterar bättre i hörnen, men klart prisvärt är ju sigma't iallafall...

Men Pentax 11-16 2.8 med SDM vore första ljusstarka vidvinkelzoomen för APS-C med just tyst fokusmotor, lite nyskapande allt:)

Hej
Jag har en Sigma 15mm/2,8 fisheye. På en K10 fungerar den inte som ett egentligt fisheye - motsvarar då ca 22mm. Istället blir det en kraftig vidvinkel som inte tecknar särskilt rakt. MEN det blir VACKERT... Bland de snyggaste bilder jag tagit - om man nu inte är ute efter att plåta arkitektur förstås.
MVH
Mats Abrahamsson, Göteborg

Hej
Jag har en Sigma 15mm/2,8 fisheye. På en K10 fungerar den inte som ett egentligt fisheye - motsvarar då ca 22mm. Istället blir det en kraftig vidvinkel som inte tecknar särskilt rakt. MEN det blir VACKERT... Bland de snyggaste bilder jag tagit - om man nu inte är ute efter att plåta arkitektur förstås.
MVH
Mats Abrahamsson, Göteborg

Du skulle inte kunna ge några exempel? Är också på jakt efter något vidvinkel, även om det nog lutar åt Pentax 12-24...

Ah, där ser man... Hm, ja det blir ju rätt kraftig distorsion såklart. Nej, ska nog sikta in mig på något mer raktecknande. Men det blir ju helt klart rätt coola effekter!

Tja, valde några exempel som underströk detta. Placerar man optiken så att den är parallell med det som ska fotas (t.ex en horisont) så är effekten försumbar - vill man å andra sidan kröka världen så går ju det. Jag ville bara vara tydlig med effekten. Men optiken tecknar fantastiskt vackert och tar vara på dynamiken så att skugg- och ljuspartier blir snygga. Å andra sidan saknar den ju zoom och jag tror nog att du blir nöjd med Pentaxen/Tokinan. Eller kanske Sigmas 10-20?
Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar