Annons

Vidvinkelzoom - A77 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Är på jakt efter vidvinkelzoom passande A77.
Har kollat lite på Sigma 8-16 samt Tokina 11-16.
Någon som har/haft nån av dom och kan ge tips?

mvh jensa

När jag senast tittade runt efter vidvinkelzoom för Sony APSC-format var recensionerna på Photozone.de till mycket stor hjälp. Jag kom fram till att dyrast också var bäst, dvs Sigma 8-16.

Praktisk erfarenhet har jag dock bara av Sigma 10-20/4.5-5.6 samt Minolta 11-18 av vilka jag föredrar den sistnämda.

För övrigt kommer jag att sälja den sistnämda i slutet av maj när jag kommer hem från en utlandstjänst och gör mig av med allt APSC-relaterat.

Jag hara bara erfarenhet av Sony 11-18, me gillade det tyvärr inte.
Känns också lite gammalt idag. A77 gör sig absomut bäst med objektiv som har inbyggd motor.

Om Henrik anser att Sony/Minolta 11-18 är bättre ä Sigma 10-20 så bör du definitivt kolla och jämföra deg bättre Sigmaobjektivet o kså.

Har för mig att Sigma 10-20 finns i två aria ter med olina ljusstyrka. Tips är att välja det ljusstarkaste du har fåd med eftersom man med xördel använder såna hr gluggar inomhus i svagt ljus.

Alltså Sigma 10-20/3,5 EX. Tror det kan vara begydligtt bättre än det andra Sigma 10-20 och äve 8-16.

/Mats

Japp, det nya 10-20:et kan nog vara en bra kompromiss, jag har ju som sagt bara erfarenhet av det äldre. Det nya är så vitt jag förstår inte bara ljusstarkare utan skarpare också.

Om du har pengarna så tror jag dock att 8-16 är det roligaste objektivet, 2 eller 3 mm extra vidvinkel är i mitt tyckte ganska mycket på APSC.

Här är för övrigt en bild jag tagit med den gamla 10-20:an:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2899923.htm?set=mp

Edit: det bör tilläggas att jag kör med geometrijusteringar i Lightroom och därmed inte drabbas av den förvrängning som 11-18 ger bilderna.

Jag hara bara erfarenhet av Sony 11-18, me gillade det tyvärr inte.
Känns också lite gammalt idag. A77 gör sig absomut bäst med objektiv som har inbyggd motor.

Om Henrik anser att Sony/Minolta 11-18 är bättre ä Sigma 10-20 så bör du definitivt kolla och jämföra deg bättre Sigmaobjektivet o kså.

Har för mig att Sigma 10-20 finns i två aria ter med olina ljusstyrka. Tips är att välja det ljusstarkaste du har fåd med eftersom man med xördel använder såna hr gluggar inomhus i svagt ljus.

Alltså Sigma 10-20/3,5 EX. Tror det kan vara begydligtt bättre än det andra Sigma 10-20 och äve 8-16.

/Mats

Jag skulle välja Tokina 11-16mm f2.8 för ljusstyrkan och bildkvalitén över lag. Skönt med samma bländare över hela registret. Den här är nog trevlig vid handhållet foto. F2.8 borde borja för hyggligt säker AF då kamerornas AF-sensorer har en högre säkerhet på F2.8 och större.

Sigma 8-16mm f4.5-5.6 är intressant för den korta brännvidden men den är relativt ny och jag har dålig koll på bildkvalitén. Pysslar man med arkitektfoto eller gillar extremer så är den nog mer intressant.

AF brukar ju skilja en del mellan olika modeller men så här vida vinklar så har jag dålig erfarenhet av allt jag fått i handen. Jag tycker fokus ofta hamnar fel vilken kamera-optik kombo jag än har testat. Jag kör därför oftast manuellt. Har dock inte testat Tokinas med F2.8. Hoppas andra har bättre erfarenhet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar