Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelval, Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

enstina

Medlem
Hej!

Jag har kollat på en del vidvinklar & tänkte passa på att ta hjälp av er expertis!
Jag vill komma relativt billigt undan, så jag vill köpa begagnat!

Dom jag har kollat på är:
- Sigma 10-20 (både f3.5 & 4-5.6)
- Tokina 12-24 f4
- Tamron 10-24 f3.5-4.5
- Ev. Nikon 10-24 f3.5-4.5 (om man hittar ngn bra deal & det är värt prisskillnaden)
- Ev. också Tokina 11-16 f2.8 men jag tror priset går upp lite onödigt mkt då, plus att jag hade lite störande fokuseringsproblem med det när jag lånade det av en vän (men det kanske bara va jag)..

Det jag bl.a. undrar är hur bländaren är på de olika objektiven.
Hur många steg många bländartal måste man gå upp för att få en klockren skärpa?
Om det är olika är det kanske inte så mkt värt med t.ex. f3.5 om man ändå måste blända upp till f7 innan man får den perfekta skärpan..

Om ni har några andra tankar om objektiven, skriv!

Jag har skummat många recensioner, men jag är tacksam för alla råd & tips jag kan få!

Tack så länge!
Stina
 
Vid f/9 och upp till omkring f/16 brukar de flesta objektiv ha bra skärpa över större delen av ytan. Mitt Sigma 8-16mm har redan bra skärpa vid största bländaröppningen, något som ytterligare förbättras då man bländar ner till f/8 (ytterligare nerbländning hjälper inte så mkt med detta objektiv).

Kolla nedanstående sida för tester på olika objektiv. Här anges bl. a. kantskärpa vid olika bländartal.

http://www.photozone.de/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.