Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkels brännvider

Produkter
(logga in för att koppla)

Patlin

Aktiv medlem
Hej!

Har börjat titta på en canon eos 400D. Men har då lite svårt att bestämma mig över vilket objektiv jag ska välja.

Har lyckats valt ut 2 som verkar bra och ligger kring 3000kr klassen. Och det är
Sigma 17-70 och Tamron 28-75 2,8 XR.

jag vill ha sigma objektivet då den har både mycket vidvinkel och lite zoom samt 20cm närgräns. men tamron är mer ljusstark och sägs också att den har bättra fokus. Men hur blir egentligen vidvinkeln på 28mm ? Ingen som har någon länk där man jämför 17mm mot 28mm? Har hittat en hemsida men där använde dom analoga kamror så bränvidds förlängningen fans inte där.

Tack för svar
 
17mm blir 27mm och 28mm blir 45mm på en 400D, 28mm blir alltså inte vidvinkel alls på en 400D.

Jag har tamronobjektivet, men jag kompletterade med en 17-40 oxå, för att kunna få vidvinkel.
 
Tack =)

Tack för svar och länkar riktigt hjälp samma =)
Tycker det funkar med 28mm fast om jag köper det kommer jag väll behöva 17 mm =P

måste nog till affären å testa skillnaderna :)
 
Ett objektiv med brännvidden 17 mm kan aldrig bli något annat än ett objektiv på 17 mm. 17 mm är relativt bra vidvinkel.

Jag tycker att 17-70 är ett mer användbar normalzoom såvida man inte är speciellt mycket intresserad av porträtt. Är man det så tycker jag att Tamron 28-75 är ett bättre val.

Vill man ha mer vidvinkel än 17 mm tycker jag man kan kombinera 28-75 med en vidvinkelzoom med exempelvis brännvidderna 12-24 mm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.