Annons

Vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

quelli

Avslutat medlemskap
Hej, skall införskaffa mig ett vidvinkel objektiv.

Jag kommer använda det mestadels till filmning av skidor och snowboard.
Sedan kommer det användas lite till stjärnfotografering.

Har en budget på 3000kr, som jag INTE vill spräcka.

Har tittat på lite objektiv, men vet inte riktigt vad som passar mig bäst.

Kameran jag har är en canon 7d.

bonus fråga:

Vad är det för konkreta skillnader på dessa 2 objektiv?

Samyang MF 8/3,5 Asph IF MC Fisheye CS II DH
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=8mmcs2ca

Samyang 8mm T3,8 Fisheye CS VDSLR
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4080000210
 
Optiskt är de likadana, men den dyrare varianten är gjord för att fungera med filmriggar och har steglös bländare (för filmning).
 

Båda dessa objektiv är så kallade "fisheye"-objektiv som förvränger bilden väldigt mycket i kanterna. Det gör inget om du ska fotografera stjärnor, men om du ska filma skidåkning så kommer det att märkas.

Samyang har precis släppt ett vidvinkelobjektiv som heter Samyang 10mm 1:2.8 ED AS NCS CS. Det är raktecknande (dvs utan bildförvrängning) och är ljusstarkare men har å andra sidan 2 mm längre brännvidd.
 
Båda dessa objektiv är så kallade "fisheye"-objektiv som förvränger bilden väldigt mycket i kanterna. Det gör inget om du ska fotografera stjärnor, men om du ska filma skidåkning så kommer det att märkas.

Samyang har precis släppt ett vidvinkelobjektiv som heter Samyang 10mm 1:2.8 ED AS NCS CS. Det är raktecknande (dvs utan bildförvrängning) och är ljusstarkare men har å andra sidan 2 mm längre brännvidd.

Jag har en kompis som har det billigare objektivet för 2490:- och visst det märks att bilden förvrängs men det är det sköna med det, och det är absolut inget negativt när jag filmar skidor.
Så det spelar absolut ingen roll.

Och hur står sig Dörr Fisheye 8/3,5 för Canon EOS mot samyangs objektiv? Denna är 500kr billigare, och 500kr är mycket pengar för mig som fattig studerande!
 
Canon EF-S10-22mm är ett trevligt objektiv men jag har ingen erfarenhet att filma med det. Väldigt skarpt dock och snabb och bra autofokus. Det finns några begagnade här på fotosidan med begärt pris 3500 kr så din budget borde ju inte vara orimlig att hålla om du kan tänka dig ett begagnat objektiv.
 
hur står sig Dörr Fisheye 8/3,5 för Canon EOS mot samyangs objektiv? Denna är 500kr billigare, och 500kr är mycket pengar för mig som fattig studerande!

Dörren har inte avtagbart motljusskydd. Kan vara värt att kunna ta bort den ifall du vill använda den på en fullformat nån gång.
 
Dörren har inte avtagbart motljusskydd. Kan vara värt att kunna ta bort den ifall du vill använda den på en fullformat nån gång.

Mycket tveksamt att jag kommer använda den på fullformat, då jag nyligen börjat filma/fotografera. Och det går nog minst 5 år innan jag kliver upp till FF, och ingen av mina kompisar jag har i dagsläget fotograferar frenetiskt, så jag kommer nog inte låna ut det.

Men annars är det minst lika bra eller?
 
Canon EF-S10-22mm är ett trevligt objektiv men jag har ingen erfarenhet att filma med det. Väldigt skarpt dock och snabb och bra autofokus. Det finns några begagnade här på fotosidan med begärt pris 3500 kr så din budget borde ju inte vara orimlig att hålla om du kan tänka dig ett begagnat objektiv.

Jag bor riktigt risigt till (mitten av sverige) så har ingen chans att åka och kolla på dessa begagnade objektiv, då de bor i stockholms området eller skåne. Och jag vågar inte få det hemskickat.
Har funderat men valt att avböja på detta.
Har bestämt mig för att köpa nytt, så länge inget begagnat objektiv dyker upp alldeles i närheten av där jag bor.
 
Dörr 8/3,5 ser precis ut som Samyans gamla utan avtagbart motljusskydd. Skulle inte förvåna mig om det är samma optik med annat namn.
 
Dörr 8/3,5 ser precis ut som Samyans gamla utan avtagbart motljusskydd. Skulle inte förvåna mig om det är samma optik med annat namn.

Det kan det mycket väl vara, men Dörr är ju faktiskt ett välkänt märke, så det borde ju inte vara något problem med det? Och hur mycket skillnad kan det igentligen vara på dessa 2 objektiv?
Jag är som sagt en väldigt stor amatör på att filma och fotografera, så hur mycket skillnad kommer jag märka av?
 
Den verkar finnas som Samyang, Dörr, Pro Optic, Bower & Rokinon i samma skepnad så skillnaden sitter nog i loggan ;)
 
Har dratt ihop en kundkorg hos Cyberphoto.

Vad tycker ni? Är det bra saker eller, Har som sagt en budget på 3000kr, men har spräckt den lite med denna kundkorg..

Det jag behöver är en väska, då jag nu använder en helt vanlig ryggsäck..
Det jag vill ha är ett större minneskort och en fjärrutlösare, då jag endast har ett 8gb minneskort i dagsläget, och känner att det inte alltid räcker till.. och då jag fotograferar stjärnhimmel vill jag gärna kunna använda en fjärrutlösare.

Skulle jag tjäna mycket pengar på att köpa detta på t.ex ebay? Eller är det ungefär samma peng?

Dörr Fisheye 8/3,5 för Canon EOS Kampanj! 1 990 SEK
Transcend CompactFlash 1000X 16GB Ultimate Prissänkt! 399 SEK
Pixel Programmerbar fjärrutlösare TC-252 motsv RS-80 N3 / TC-8 0N3 Prisvärd 499 SEK
LowePro Traveler 150 Kampanj! 499 SEK
 
Har dratt ihop en kundkorg hos Cyberphoto.

Vad tycker ni? Är det bra saker eller, Har som sagt en budget på 3000kr, men har spräckt den lite med denna kundkorg..

Det jag behöver är en väska, då jag nu använder en helt vanlig ryggsäck..
Det jag vill ha är ett större minneskort och en fjärrutlösare, då jag endast har ett 8gb minneskort i dagsläget, och känner att det inte alltid räcker till.. och då jag fotograferar stjärnhimmel vill jag gärna kunna använda en fjärrutlösare.

Skulle jag tjäna mycket pengar på att köpa detta på t.ex ebay? Eller är det ungefär samma peng?

Dörr Fisheye 8/3,5 för Canon EOS Kampanj! 1 990 SEK
Transcend CompactFlash 1000X 16GB Ultimate Prissänkt! 399 SEK
Pixel Programmerbar fjärrutlösare TC-252 motsv RS-80 N3 / TC-8 0N3 Prisvärd 499 SEK
LowePro Traveler 150 Kampanj! 499 SEK


Någon som har svar på detta??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.