Annons

Vidvinkeladapter på G10/G11

Produkter
(logga in för att koppla)

Lill_John

Medlem
Funderar på att köpa en G11 nu när den kommer och undrar om man kan hitta någon vidvinkellins till G10/G11.
Har sett att det finns vidvinkel till G1/2 och G3/G5 men inte dom senaste.

Vet att jag har sett någon med vidvinkel på en G10 men kom inte ihåg vart..

Dom använder samma linsadapter (LA-DC58K) så om det finns till G10 finns det till G11 :)
Det verkar som att Canon bara har telelins till dom där, så är det någon vettig objektiv i andra märkes vidvinkellinser (om det nu finns)?

EDIT:
Såg att båda G9:an (LA-DC58H) och G10:ans (LA-DC58K) linsadapter ger en filtergänga på 58mm. Men är det samma längd på adaptrarna? annars kan det bli fel på både vidvinkeln och om objektivet i kameran slår i??
Har ingen aning, har aldrig haft en..

mvh
 
Senast ändrad:
Funderar på att köpa en G11 nu när den kommer och undrar om man kan hitta någon vidvinkellins till G10/G11.
Har sett att det finns vidvinkel till G1/2 och G3/G5 men inte dom senaste.

Vet att jag har sett någon med vidvinkel på en G10 men kom inte ihåg vart..

Dom använder samma linsadapter (LA-DC58K) så om det finns till G10 finns det till G11 :)
Det verkar som att Canon bara har telelins till dom där, så är det någon vettig objektiv i andra märkes vidvinkellinser (om det nu finns)?

EDIT:
Såg att båda G9:an (LA-DC58H) och G10:ans (LA-DC58K) linsadapter ger en filtergänga på 58mm. Men är det samma längd på adaptrarna? annars kan det bli fel på både vidvinkeln och om objektivet i kameran slår i??
Har ingen aning, har aldrig haft en..

mvh
Det finns både vidvinkel o tele till iaf.G9.
Har själv en G9 o linsadaptern är perfekt tillbehör.
Fungerar som motljusskydd,filter kan monteras o kameran kan hållas mycket stadigare(typ systemkamera).
Köper man en linsadapter som är avsedd till kameran(G9 G10)
blir det rätt.
 
Det finns både vidvinkel o tele till iaf.G9.
Har själv en G9 o linsadaptern är perfekt tillbehör.
Fungerar som motljusskydd,filter kan monteras o kameran kan hållas mycket stadigare(typ systemkamera).
Köper man en linsadapter som är avsedd till kameran(G9 G10)
blir det rätt.

Gött! Vet du om det är någon skillnad på längden på linsadapterna? annars borde det inte vara några problem alls! :D

mvh
 
Det finns ingen vidvinkel till G10/G11 Däremot finns telekonverter 1,4x TC-DC58D och linsadapter LA-DC58K. Till G7/G9 fanns däremot en vidvinkel, WC-DC58B . Denna passar inte på G10/G11,
 
Det finns ingen vidvinkel till G10/G11 Däremot finns telekonverter 1,4x TC-DC58D och linsadapter LA-DC58K. Till G7/G9 fanns däremot en vidvinkel, WC-DC58B . Denna passar inte på G10/G11,

Varför skulle det inte gå? Både G9:ans och G10:ans linsadapter ger en gänga på 58mm. WC-DC58B skruvas la på som ett filter?

Kamerorna har också samma sensor storlek om jag kommer ihåg rätt. Så kameraobjektiven borde vara någolunda samma, så inte G10:ans objektiv slår i vidvinkellinsen..? Eller är jag ute o cyklar?

mvh
 
Sensorstorleken är nog samma, det är objektivet som är annorlunda. Canon har nog valt att inte konstruera en vidvinkel-coverter eftersom objektivet går ner till 24mm.
 
Senast ändrad:
Detta säger Bristol Cameras ang. WC-DC58B:

Question: Is it possible to use this wide conversion lens on a Canon G10? (via the G10 adapter)

Bristol Cameras Answer: Hi, the G10 doesn't support any Canon wide angle converter unfortunately. In theory you could attach it to the Canon LA-DC58K lens adapter but it vignettes as standard so you have to zoom in a little to get around this but by zooming in you are loosing the benefit of having the converter attached. The G10 does now have a wider angle lens (28mm) built in so I suspect Canon dont think there is a need for a converter. Hope this is of some help to you.
 
Detta säger Bristol Cameras ang. WC-DC58B:

Question: Is it possible to use this wide conversion lens on a Canon G10? (via the G10 adapter)

Bristol Cameras Answer: Hi, the G10 doesn't support any Canon wide angle converter unfortunately. In theory you could attach it to the Canon LA-DC58K lens adapter but it vignettes as standard so you have to zoom in a little to get around this but by zooming in you are loosing the benefit of having the converter attached. The G10 does now have a wider angle lens (28mm) built in so I suspect Canon dont think there is a need for a converter. Hope this is of some help to you.

Tack, ett väl utformat svar! :)
Aja, får la nöja mig med 28mm då.. lite synd bara

mvh
 
Kanske lite OT men dock:

Har en vidvinkellins och adapter till min G6:a och måste säga att jag blev ganska missnöjd när jag första gången monterade och konstaterade att en ganska omfattade del av brännviddsomfånget inte gick att använda pga. att linsadaptern är för lång och därmed skärmar av maximalt möjliga bildvinkel. Man får med andra ord en minst sagt kraftiig vinjetering som visserligen kan vara effektfullt ibland men jag tycker allt för stor del av bilden är förstörd.

Med en betydligt kortare adapter hade det funkat men då hade Canon tvingast konstruera om vidvinkellinsen eftersom den då kommer närmare sensorn! Värt de 1700kr som jag då betalade? Nej!

Mvh!
// Niklas
 
Telkonverter o linsadapter G10

Funderar på att köpa telekonverten + linsadaptern till min G10. Är skillnaden märkbar? Någon som rekommenderar köpet? Tack!
 
Funderar på att köpa telekonverten + linsadaptern till min G10. Är skillnaden märkbar? Någon som rekommenderar köpet? Tack!

Är det inte smartare att köpa en långzoomkamera än att strula med telekonvertrar på en kompaktkamera? Konvertern och adaptern är ju rätt dyra. Inte heller lär kvaliteten bli bättre än med en långzoomare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.