Annons

Vidvinkel Wcon-08 Till Olympus C-4040z

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Har införskaffat ett vidvinkelobjektiv, Olympus WCON-08, till min digitalkamera, Olympus C-4040Z. Fick även köpa en slags adapter, CLA-1, för att ansluta objektivet.

Allt passar att skruva på, har läst på Olympus hemsida vilka kameror det ska passa till och så. Men grejen är den att det inte blir så värst mycket till vidvinkel. Bilden visar resultatet.

Det står lite olika uppgifter beroende på var man läser om det. På förpackningen att den är till för C-2000 (vilket jag tror är gammal info), men på hemsidan står det att den även är kompatibel med C-4040.

Infon på Olympus hemsida:
http://cf.olympus-europa.com/consumer/digimg/show.cfm?id=C-Series

Om någon vet hur det ligger till i detta ärende är ni välkomna att upplysa mig!
 
Olympus WCON-08, har jag oxå..använder en step-up ring till min Olympus C-2100uz, den ger på min kamera 30mm istället för 38mm, en ganska stor skillnad..skillnaden mellan vidvinkel och ingen vidvinkel alls :D
din kamera,Olymous C-4040Z har ju en vidvinkel på 35mm och med Olympus WCON-08 så får du gångra det med 0.8 vilket blir 28mm, det är ju ingen jättevidvinkel..men ändå betydligt större en 35 :cool:
 
Tackar!

Tack för infon, det var upplysande! Nu blev jag lite klokare. Tror i och med detta att jag ska undersöka returnering av objektivet. Jag hade inte undersökt i detalj hur pass mkt vidvinkel det skulle bli med detta objektiv. Hade väntat mig mer faktiskt.

Du vet inte om det finns några som ger mer vidvinkel? Mitt syfte med att köpa denna var ju att ta lite såna där coola hip-hop-biler, typ, ha ha...
 
Re: Tackar!

Bimbo skrev:
Tack för infon, det var upplysande! Nu blev jag lite klokare. Tror i och med detta att jag ska undersöka returnering av objektivet. Jag hade inte undersökt i detalj hur pass mkt vidvinkel det skulle bli med detta objektiv. Hade väntat mig mer faktiskt.

Du vet inte om det finns några som ger mer vidvinkel? Mitt syfte med att köpa denna var ju att ta lite såna där coola hip-hop-biler, typ, ha ha...

jag vet att det inte finns någon Olympus orginal som ger mer en 0.8X men det finns säkert möjlighet att använda något annat märke, som:

Soligor 0.6x vidvinkelkonverter 37mm gänga för video eller digitalkamera 775 kr

Soligor 0.6x vidvinkelkonverter 52mm gänga för video eller digitalkamera 775 kr

Kenko KCW-042 vidvinkelkonverter 0,42x, 37mm 744 kr

Kenko KGW-05 vidvinkelkonverter 0,5x, 37mm 536 kr

uppgifterna hittar du på: [url]http://www.cyberphoto.se/[/URL] :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.