Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel vs. 'stitch' ?

Produkter
(logga in för att koppla)

myrstack

Ny medlem
Om jag är villig att spendera lite datortid till att efterbearbeta digitala fotofiler, hur ska jag jämföra en vidvinkellins med sk 'stitch' mjukvara (som elektroniskt 'syr' ihop flera bilder)?

Kan 'stitch' program hantera jpeg filer med 5Mpix upplösning, eller blir det väldans långsamt?

Kan 'stitch' köras på RAW filer?

inte vs utan komplement?

Nackdelen med att sätta samman flera bilder är att motivet inte kan röra på sig och om man inte är noga med exponeringar och vridning av kameran kan det bli lite problematiskt att "stitcha" ihop bilderna. Ett panoramahuvud kan underlätta. Jag tycker inte man ska jämföra panoramabilder med vidvinklar (oftast använder jag vidvinklar för att göra mina panoraman!). De erbjuder lite olika saker, men det är klart att man kan använda sig av "stitch"-funktioner för att få med mer än man skulle få med det föga vidvinkliga objektiv man råkar ha på kameran just för stunden.

Angående storleksfrågan. Jag har gjort flera panoraman utifrån de 6Mpixel min kamera ger. Vissa projekt har varit 4-5 exponeringar andra upp mot 27-28 om jag inte missminner mig.

Det som sätter begränsningen är ofta hur snabb din dator är och hur mycket minne du har i den. Sen kan det bli absurt stora bildfiler så man kan ju faktiskt också välja att skala ned bilderna i samband med att de läggs samman.

Jag har inte hört om något program som kör RAW direkt. Photoshop CS har ju en "panoramafunktion" och den kan importera RAW, men det var kanske inte det du var ute efter.

Vid något tillfälle har jag tagit RAW, konverterat till 16-bitars TIFF och stickat samman. Men ärligt talat vet jag inte om jag skulle sett skillnad mot JPEG-versionen.

På min hemsida finns lite information om vilka program jag använder och kort om hur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar