Annons

Vidvinkel vinjetterar kraftigt med polfilter, skaffa större filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag köpte nyligen ett Nikon 18-35mm/3,5-4,5D som jag kör på min D700. Objektivet har en filtergänga på 77mm. Jag har sedan tidigare ett polarisationsfilter för 77mm av märket Hama. Dessvärre så får jag väldigt svarta hörn när jag fotar med detta på 18mm. Vid ungefär 21mm är problemet borta. Utan polfilter är det inga problem på någon brännvidd.

Här är en bild tagen på 18mm, f/3,5 och relativt nära fokusavstånd:
http://s249.photobucket.com/albums/gg210/ratziemannen/?action=view&current=_DSC0943.jpg

Här är en tagen på 18mm, f/6,3 och fokus på oändligheten:
http://s249.photobucket.com/albums/gg210/ratziemannen/?action=view&current=_DSC0940-2.jpg

Hur mycket vinjettering man får beror ju också på i vilken vinkel till solen man fotar, bländaröppning och fokusavståndet, men problemet är riktigt störande oavsett.
(Ignorera att bilderna ser lite oskarpa ut där, originalfilerna är inte det)

Verktygen i Lightroom hjälper en del (här är dock inga använda just för att illustrera problemet), men inte helt, så jag brukar få skära bort lite på bredden på båda sidorna också.

Min fråga är då om jag borde köpa ett polfilter på 82mm tillsammans med en step up-ring för 82mm-77mm. Kommer detta att lösa problemet?

MVH
Rasmus Pedersen
 
Min gissning är att polfitret är för tjockt. Det skulle därmed vara filtret som skymmer hörnen i vidaste läget.
 
Har mätt lite nu, får själva glaset till att vara 3mm tjockt, där den totala tjockleken på filtret är 10mm. Glaset är placerat mitt i metallringen, så det har ungefär 3,5mm på var sida.
 
Om du verkligen vill kunna använda polfilter på så vida vinklar så är det kanske enklast att satsa på ett tunnare 77 mm-filter. Om du har några andra 77 mm-filter (UV, ND etc) så kan du plocka på ett i taget av dem för att kunna uppskatta vid vilken filtertjocklek filtret kommer med i bild.

Jag har för övrigt ungefär samma problem med ett standard polfilter på min vidvinkelzoom, men jag har inte brytt mig om att göra nåt åt det eftersom polariseringseffekten i sig inte blir något vidare på extrem vidvinkel. Effekten är ju starkt beroende av i vilken riktning man fotar (relativt solen), och vid extrem vidvinkel fotar man ju över ett intervall på kanske 90-100°. Personligen gillar jag inte den ojämna effekten man då får på himlen. (På ditt andra exempel med oändlighetsfokus ser man t.ex. tydligt att effekten är kraftig strax till höger om bildmitt och avtagande åt sidorna.) Har du inget emot det här så ska du såklart skaffa ett filter som går att köra på 18 mm.
 
Jag instämmer med tidigare inlägg dels om nyttan med polfilter på vidvinkel och dels tunna polfilter. Ett annat alternativ är förstås ett polfilter på 82mm med normal tjocklek och step up ring från 77-82mm. Däremot, om du bara skall använda det på din 18-35:a så kan jag tycka att ett bra färgneutralt tunnt polfilter för ca 1000:- eller mer som krävs för objektivet är lite onödigt dyrt i relation till objektivets kostnad.

Själv eftersträvar jag bara djupare grönt och blåare himmel med polfilter så jag fixar detta utan polfilter i Lightroom istället. Gör en selektiv försiktig ökning av färgintensiteten på blått och grönt och sänker luminansen i den blå kanalen och då får jag en jämn effekt över hela himlen och slipper polfilter.
 
Polfilter är bland det viktigaste för mig, man får en helt annan känsla i bilderna. Dessutom vill jag ofta ta bort reflexerna i vattenytor. Således ingenting jag vill vara utan.
Jag har tyvärr inga andra filter för 77mm (eller större heller, för den delen), så jag kan inte testa.

Det tunna filtret som länkades verkar bra. Jag har inte letat upp några recensioner av det än, dock. Rejält pris, men en inte helt obetydlig rabatt för tillfället också. Skulle dock vara tråkigt om det också gav en viss mängd svarta hörn, så vågar man chansa?
Annars är ju fortfarande alternativet ett 82mm med step up-ring som blir hälften så billigt totalt, några åsikter om detta förslag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.