Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till Nikon för att fota stjärnhimmel/nattlandskap

Produkter
(logga in för att koppla)
Det nya 11-16/2,8 verkar riktigt spännade om man är ute efter ett nytt objektiv så hade jag nog valt det, inte så blodigt pris tycker jag. Samyang brukar vara riktigt bra, dock så är det ju manuell fokus, vilket inte spelar någon roll för stjärnhimlen men om man vill fota annat så.... Tycker dock 16 är lite högt för vidvinkel, kanske skulle du titta på deras 12'a istället. Du kan ju också titta på Nikons 10-24/4 och 12-24/4 Scandinavien Photo har just nu några begagnade för runt 5000:- (inkl 6 mån garanti). Själv har jag ett Tokina 12-24/4 som jag är nöjd med.
 
Hej!

Jag letar vidvinkel-objektiv till Nikon d5300 (dx) för att fota stjärnhimmel och nattlandskap.

På nätet har jag kollat på dessa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=16mmni (Samyang 16mm/f2)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1116dx2ni (Tokina 11-16/f2.8)

Jag vill ha en så raktecknande vidvinkel som möjligt.

Har dock inte hunnit klämma på något objektiv afk än.

Vad använder ni? Har ni provat något objektiv ovan och vad tyckte ni?

Använder själv Tokina, 16-28, 2.8 till FX, ja, det blir ju motsvarande den du kikar på fast för DX formatet. Personligen har jag bara bra erfarenheter av gluggen, bra pris fick jag även och det gjorde inte mitt val sämre. Den går "head to head" med Nikons 14-24 i tester och då för halva priset.

Har använt, använder den till landskap och natthimmel utan några invändningar. Jag skulle rekommendera dig denna om du funderar på glugg, den ger dig 16 mm vilket är riktigt bra vidvinkel.
 
jag har provat samyangs 14 f/2.8 och tycker det är ett riktigt bra objektiv. Eftersom du har en DX-kamera så skulle jag gå på ett vidare objektiv så Tokinan funkar nog bra.

Arvid Gustafsson
 
Jag har ett 14 Samyang tycker väl att det är ok problemen är väl snarare att en dx kamera i dagens läge bara klarar 1600 iso skapligt bra. Ovan detta tappar min d7100 mycket. Om 16 Samyang är lika skarp så tror jag att ett extra bländarsteg som den erbjuder är guld värt.
 
Använder det "gamla" tokina 11-16 till astrofoto och det funkar bra. Avsaknaden av autofokus spelar ingen större roll, skärpedjupet på en supervidvinkel är väldigt stort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.