Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Warolin

Medlem
Hej, jag är sugen på ett vidvinkelobjektiv till min d50. Men problemet är att jag har ingen aning om vad jag skall sattsa på. Så alla ni som har erfarenhet eller bara har allmäna tipps vad man skall tänka på så uppskattar jag alla svar!!!

// Erik
 
Tack för alla era tips...om fler har några bra rekomendationer får ni gärna även skriva typ vart och för hur mycekt ni köpt dem för!!
 
Jag har också Nikons 12-24, suveränt bra skärpa och perfekt för landskapsbilder mm.

Tokinas 12-24 skall nästan vara lika bra för halva priset, så står du ut med annat en orginal så är den nog ett mycket bra val.

Det finns ett test av dom flesta vidvinkel zoomar på bla, Nikonian att läsa.

kent.
 
Zoso skrev:
Tokinas 12-24 skall nästan vara lika bra för halva priset, så står du ut med annat en orginal så är den nog ett mycket bra val.
Om man går på tidningen FOTOs test från november 2005 så är det inte bara nästan lika bra utan till och med aningens bättre även om skillnaden är mycket liten i diagrammen.

Nu saknar ju Tokinas glugg AF-S som vissa vill ha (tystare, snabbare, kan manuellfokusera när som helst). Dock tycker jag Tokinas "clutch"-mekanism funkar rätt bra, dvs dra fokusringen fram eller tillbaka för att koppla i och ur AF:en. Så även om den inte är lika tyst eller snabb så tycker jag inte det är några problem att snabbt gå över till manuell fokusering med den.

Jag tror inte någon blir besviken på den optiskt sett jämfört med att köpa Nikonen. Jag vägde i valet in i det sista men sen fick plånboken säga sitt...
 
maxzomborszki skrev:
Om man går på tidningen FOTOs test från november 2005 så är det inte bara nästan lika bra utan till och med aningens bättre även om skillnaden är mycket liten i diagrammen.

Nu saknar ju Tokinas glugg AF-S som vissa vill ha (tystare, snabbare, kan manuellfokusera när som helst). Dock tycker jag Tokinas "clutch"-mekanism funkar rätt bra, dvs dra fokusringen fram eller tillbaka för att koppla i och ur AF:en. Så även om den inte är lika tyst eller snabb så tycker jag inte det är några problem att snabbt gå över till manuell fokusering med den.

Jag tror inte någon blir besviken på den optiskt sett jämfört med att köpa Nikonen. Jag vägde i valet in i det sista men sen fick plånboken säga sitt...

Läser man andra tester så är det tvärt om.

Jag tror dom är likvärdiga helt enkelt, själv köper jag bara orginal eftersom jag vill ha samma färgton på mina bilder, dom Tokina gluggar jag provat ger en gulare färgton än Nikon.

kent.
 
Zoso skrev:
Läser man andra tester så är det tvärt om.

Jag tror dom är likvärdiga helt enkelt, själv köper jag bara orginal eftersom jag vill ha samma färgton på mina bilder, dom Tokina gluggar jag provat ger en gulare färgton än Nikon.

kent.

Och min Sigma ger en aning rödare ton tycker jag. Men är ju ganska enkelt fixat om man skjuter raw.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.