Annons

Vidvinkel till Canon 70d?

Produkter
(logga in för att koppla)

elsunco

Medlem
Hej
Har precis köpt en 70D med 50 mm 1.8 samt 28-104 L4. Allt är grymt förutom att jag känner behov av ett objektiv till mörka miljöer då jag exempelvis filmar konserter från nära håll eller mingelfotar. Inget av ovanstående får med tillräckligt av perifirin och det vore skönt att bara behöva en glugg i väskan.

*Ljusstarkt
*Vidvikel
*Fast eller zoom spelar mindre roll
*Allround
*Märke spelar ingen roll
*Absolut under 10tkr, helst inte mer än 5tkr.
*Nytt eller begagnat spelar mindre roll, bara det fungerar
*Gärna att det även fungerar till fullformat ifall jag uppgraderar i framtiden.

Tacksam för era tips och input.

Vilken brännvidd tror du att vill komma ner i?

Räcker det med 17/18 mm är marknaden en helt annan än om du vill komma ner i ultravidvinkelområdet (10/11 mm).

Vilken brännvidd tror du att vill komma ner i?

Räcker det med 17/18 mm är marknaden en helt annan än om du vill komma ner i ultravidvinkelområdet (10/11 mm).

Jag vet nog inte riktigt vad som blir bäst. Här är ett exempel på när jag filmade nära och inte fick med hela scen : https://www.youtube.com/watch?v=cNjVHLlnR9c

Sen så blir det väl någon cropeffekt med 70d eftersom den inte är vidvinkel.

erfarna tips emotttages tacksamt :)

Ditt objektiv är en bra allroundglugg för fullformatskameror, men för APS-C blir det oftast lite för inzoomat som du upplevt. Det är väl snarare att beteckna som ett kort telezoom snarare än normal på en liten sensor. Motsvarande brännviddsområde för en crop-kamera blir ca 17-65 mm och här finns mängder med alternativ.

För ultravidvinkel är varken utbudet eller användningsområdet lika stort. Jag skulle tippa på att det snarare är en normalzoom för APS-C du är ute efter.

Och, ärligt talat, det finns hur många normalzoomar som helst att välja på, vilket är lite av ett problem. Man kan nog googla ihjäl sig.

Off the top of my head:

Canon 17-55/2.8 IS
Sigma 18-35/1.8
Sigma 17-50/2.8
Sigma 17-70/2.8-4.0
Tamron 17-50/2.8

Sen finns det förstås fasta alternativ också, men i vidvinkelsegmentet är utbudet begränsat.

Ditt objektiv är en bra allroundglugg för fullformatskameror, men för APS-C blir det oftast lite för inzoomat som du upplevt. Det är väl snarare att beteckna som ett kort telezoom snarare än normal på en liten sensor. Motsvarande brännviddsområde för en crop-kamera blir ca 17-65 mm och här finns mängder med alternativ.

För ultravidvinkel är varken utbudet eller användningsområdet lika stort. Jag skulle tippa på att det snarare är en normalzoom för APS-C du är ute efter.

Och, ärligt talat, det finns hur många normalzoomar som helst att välja på, vilket är lite av ett problem. Man kan nog googla ihjäl sig.

Off the top of my head:

Canon 17-55/2.8 IS
Sigma 18-35/1.8
Sigma 17-50/2.8
Sigma 17-70/2.8-4.0
Tamron 17-50/2.8

Sen finns det förstås fasta alternativ också, men i vidvinkelsegmentet är utbudet begränsat.

Tack för väldigt bra feedback. Fastnar lätt i googleträsket :)

Mer vidvinkel

Tack för väldigt bra feedback. Fastnar lätt i googleträsket :)

Kolla på
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX II till Canon

Kostar nytt drygt 7000 men man får vad man betalar för. Objektivet är bra och borde gå att hitta et begagnat för 5000. Häpp, det finns flera på FS för omkring 4000. De är bra köp!

Det är ju detta med ljusstyrkan, men jag använder Sigma 8-16 mm, raktecknande till 70D. Skarpt objektiv som jag tycker ger bra skärpa redan från fullöppning. Vid många interiörbilder på stativ bländar jag gärna ned till 8, då vinjetterar det inte så mycket. Runt 10 är det som skarpast sen sjunker skärpan.

Hur mycket vidvinkel vill du ha? Sigma 18-35/1.8 är ju rätt oslagbar zoom när det gäller ljusstyrka och skärpa, men är inte kanske så vidvinklig med dagens mått. Jämför man med de två objektiv du har borde 18-35 vara ett bra komplement.

Hej
Har precis köpt en 70D med 50 mm 1.8 samt 28-104 L4. Allt är grymt förutom att jag känner behov av ett objektiv till mörka miljöer då jag exempelvis filmar konserter från nära håll eller mingelfotar. Inget av ovanstående får med tillräckligt av perifirin och det vore skönt att bara behöva en glugg i väskan.

*Ljusstarkt
*Vidvikel
*Fast eller zoom spelar mindre roll
*Allround
*Märke spelar ingen roll
*Absolut under 10tkr, helst inte mer än 5tkr.
*Nytt eller begagnat spelar mindre roll, bara det fungerar
*Gärna att det även fungerar till fullformat ifall jag uppgraderar i framtiden.

Tacksam för era tips och input.
Finns väl egentligen bara en ljusstark vidvinkel och det är Tokina 11-16 f/2.8.

Allround inte särskilt, det är ju bara 5mm, men du vill ha vidvinkel, och det här är vidvinkel. Vill du ha mer allaround så finns Canon 10-22 t,ex, men den är inte ljusstark.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar