Annons

Vidvinkel till canon 1,6x helt utan kantförvrägning?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobHM

Medlem
Jag använder mig väldigt mycket av vidvinkel i mitt fotande; primärt 15mm fisheye och 10-20 mm.
Problemet kvarstår dock att jag måste anpassa mina bilder efter kantförvrägningen (eller barrel distortion) på 10-20mm.
Det är större problem men jag har kommit till en punkt där jag hellre fångar en bild i realistiska dimensioner.
Frågan kvarstår dock, finns det ett vidvinkelobjektiv till en 1.6x crophus (tex 50D) utan kantförvrägning eller förhindrar cropfaktorn det?
Skulle skaffa mig en fullformat liknande 5d om det inte var för att 80% av mina objektiv inte är EF. Hursomhelst, om någon kan tipsa mig om en vidvinkel till canon 1.6x som har samma proportionsbehållning som tex en standardzoom skulle jag bli överlycklig.

Det finns två alternativ: antingen ett objektiv med en hel del distorsion som är enkel okortigerad tunnformig distorsion och därför lätt att kortigera i datorn. Haken är den att dessa är fisheyes och då måste kanterna forstoras mer än mitten varför kantskärpan blir dålig i regel. Alternativet är objektiv med minimal distorsion. Alternativ är: Sigma 8-16 DC eller 12-24. Lite kontrovers om skärpan men skall i båda fallen vara lika bra eller bättre än Sigma 10-20. Samyang 14/2,8 har en komplex mustache distorsion på FF men på crop är det nästan bara hanterbar tunnformig distorsion och skörpan är väldigt hög.

Det finns två alternativ: antingen ett objektiv med en hel del distorsion som är enkel okortigerad tunnformig distorsion och därför lätt att kortigera i datorn. Haken är den att dessa är fisheyes och då måste kanterna forstoras mer än mitten varför kantskärpan blir dålig i regel. Alternativet är objektiv med minimal distorsion. Alternativ är: Sigma 8-16 DC eller 12-24. Lite kontrovers om skärpan men skall i båda fallen vara lika bra eller bättre än Sigma 10-20. Samyang 14/2,8 har en komplex mustache distorsion på FF men på crop är det nästan bara hanterbar tunnformig distorsion och skörpan är väldigt hög.

Tack för ett utomordentligt svar. Av nått skäl så har jag ej använt mig av korrigering av de resultat som min 15mm canon fisheye har producerat. Kan påminna mig om att jag läste kort om det innan jag inkluderade det objektivet i yrkessyften. Tror att jag tog för givet att processen var tidkonsumerande och inexakt. Nu tog jag mig tid att läsa på ytterligare efter din post och jag blev väldigt motiverad att pröva denna process.
Utav objektivexemplen du listade ser det ut som Samyang är det bästa vidvinkelobjektivet 1.6, lite kompensation får man såklart räkna med men en betydlig skillnad från 10-20 mm; blir defintivt att inskaffa en sådan inom snar framtid. 2,8 är inte fy skam det heller för en vidvinkel :) Stort tack!

Ett tips om Samyang. Endast MF men stort skärpedjup ändå. Ingen hårdstopp vid oändlighet. Överväg att tejpa fast fokusringen vid hyperfokalt avstånd vid bländare du ofta använder.

Angående Tokina 11-16/2,8 är jag osäker på om just distorsion är starka sidan. Däremot skall den vara skarp.

Ett tips om Samyang. Endast MF men stort skärpedjup ändå. Ingen hårdstopp vid oändlighet. Överväg att tejpa fast fokusringen vid hyperfokalt avstånd vid bländare du ofta använder.

Angående Tokina 11-16/2,8 är jag osäker på om just distorsion är starka sidan. Däremot skall den vara skarp.

MF är inga problem; kör allt på manuellt redan och ofta manual fokus. Tack för tipset om fokusringen.
Tokina'n blir det nog inte, känns lite som en motsvarighet till 10-20 sigma som jag använder; även om den skulle kunna prestera bättre.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto