Annons

Vidvinkel till 1d.

Produkter
(logga in för att koppla)

systema

Medlem
Hejsan
Jag har just införskaffat en Canon EOS 1D och är i akut behov av en vidvinkelglugg. Det ska ligga rint 4000:- Det får inte vara 5 tusen då. Jag vill ha aotofocus och gluggen ska självklart passa. Om ni vet något sätt så kan ni ju berätta.

Peace out!

/Alex
 
Ett begagnat Sigma 12-24 eller 15-30 kanske? Det blir lite knepigt att hitta nåt riktigt vidvinkligt till den sensorstorleken annars. Eller ett fast 14/2,8, men det är dyrt som attan.
 
Du vill alltså ha tillgång till mer vidvinkel än det som ditt 17-40 ger dig? Vilket trots allt är 21mm (motsvarande)

Då får du nog titta på Sigmas 12-24 eller Sigmas 15mm diagonal fisheye. Men ingen av dessa får du för 4000:- nya.
 
Zenitar 16mm?
Peleng 8mm?

Man får tyvärr inte så mycket fasta vindvinklar för mindre än 4'. Zoomarna kan jag inte så mycket om, men Sigmas 12-24 verkar vara populär.

Edit: Såg ditt krav på AF, då faller de ryska gluggarna.
 
har zoomen pajat

Jag förutsätter att zoomen har pajat eller är såld. Eller vill du ha ännu kraftigare vidvinkel för 4000? Annars har du ju canons 24/2,8 som du får ny för runt 4500, fast det är kanske inte kraftigt nog?
 
Re: har zoomen pajat

Tonyeagle skrev:
Jag förutsätter att zoomen har pajat eller är såld. Eller vill du ha ännu kraftigare vidvinkel för 4000? Annars har du ju canons 24/2,8 som du får ny för runt 4500, fast det är kanske inte kraftigt nog?
1D har en beskärningsfaktor på 1,3x, så det blir inte särskilt vidvinkligt.
 
Re: Re: har zoomen pajat

Makten skrev:
1D har en beskärningsfaktor på 1,3x, så det blir inte särskilt vidvinkligt.

Ska vi peta i det så har den 1.25x Dvs 17x1,25 = 21,25mm. Det upplever jag som väldigt vidvinkligt. Allt under 24mm är att betrakta som supervidvinkel.

Men som sagt.. 12-24.
 
Fick min Peleng 8mm från Rugift idag.
Inga problem med tullen.
Trots ingen AF blir den intressant att prova framöver.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.