Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkel och cokin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebbe_87

Ny medlem
hej

jag sökte lite i forumet för info om filter för att jag ville använda mig med filter och såg att man kunde köpa cokin som man kan använda flera filter men ändå till ett lågt pris som passar mig :)

men frågan är funkar en 19-35mm vidvinkel med cokins p-system?

sen är dom bra ? har hört lite olika svar men jag är ju amatör så är dom tillräckligt bra för mig?

tacksam för svar

Det går inte att generalisera på det sättet, att säga att ett visst filter funkar till en viss brännvidd. Allt beror på hur objektivet är konstruerat.

Vad är det för 19-35-objektiv? Är det ett Cosina/Soligor så funkar P-systemet fullt ut på alla brännvidder om du kapar bort yttersta facket. Det är förutsatt att du kör småbild. Har du digitalare med mindre sensor så funkar det utan att modifiera något.

På din andra fråga svarar jag nja. Rektangelfilter har två fördelar. De går att förskjuta i hållaren, vilket är en förutsättning för avtonade filter. De är också billiga. Sen är resten nackdelar. De har sämre optisk kvalitet, ingen antireflexbehandling, är krångligare att skydda mot motljus och är bökigare att hantera.

Rektangulära filter till avtonade filter och runda i andra fall är mitt råd. Det kan också vara praktiskt att köpa filter man inte använder så ofta i kvadratiskt format på grund av priset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar