Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkel objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ixxy

Aktiv medlem
har tittat på ett fisheye (Sigma 10mm f/2.8 EX DC HSM Fisheye Lens)det jag vill ha är ett objektiv med bred vinkel dock blir jag väldigt osäker på om det är så att fisheye har en effekt på bilderna.
så ett vanligt vidvinkel kanske är att föredra.

känner mig osäker på vad skillnanden är när man väl fotograferat.
skulle vara underbart om någon hade någon jämförelse på bilder.


några tipps på bra vidvinkel objektiv i samma prisklass eller lägre.

gärna som har af motor i objektivet så både d90 och d3000 hus kan använda det.

behöver hjälp lite halv fort.
 
Senast ändrad:
OK. Du kan få ett halvt, eller möjligen ett bländarsteg, bättre. Kolla listan jag gav dig.

Per.

har tittat runt lite och fastnade för ett nikon 20mm f/2.8 som enligt resentionerna skall vara helt underbart att hantera .
visst ingen af motor så d3000 får Manuel fokusera men då får det väl vara så.
 
har tittat runt lite och fastnade för ett nikon 20mm f/2.8 som enligt resentionerna skall vara helt underbart att hantera .
visst ingen af motor så d3000 får Manuel fokusera men då får det väl vara så.

... och inte mycket till vidvinkel. Du får ett halv bländarsteg bättre ljusstyrka än ett vanligt 18-55, och sämre vidvinkel. Vad vill du uppnå, egentligen?

Per.
 
... och inte mycket till vidvinkel. Du får ett halv bländarsteg bättre ljusstyrka än ett vanligt 18-55, och sämre vidvinkel. Vad vill du uppnå, egentligen?

Per.


jag titade mest på grad antalet för vinkel och läst folks kommentarer om det och recensioner.
det var kanske inte så vettigt. då får jag nog tänka om lite igen.
 
jag titade mest på grad antalet för vinkel och läst folks kommentarer om det och recensioner.
det var kanske inte så vettigt. då får jag nog tänka om lite igen.

Jodå, det var nog vettigt. det du missade var att bildvinkeln troligen var angiven för fullformat. Du har ju en halvformatsensor.

Per.
 
blir nog http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=WishList.jsp&A=details&Q=&sku=583992&is=REG

istället då den har ännu mer vinkel och är anpassad för mina sensorer.

(Länken går till Tamron 10-24.)

Borde du inte titta på den nya Sigman, i så fall? Den är bättre optisk, och är lika ljusstark som Tamron-gluggen. Litet dyrare, men fortfarande inom din budget, åtminstone listpriset på B&H.

ReF: http://www.bhphotovideo.com/c/product/633618-REG/Sigma_202306_10_20mm_f_3_5.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.