Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkel objektiv test.

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej

jag vet att det är många som är i köpartagen när det gäller vidvinkel till DSRL. Tänkte tipsa om att Popular Photography & imaging testade i sitt nyaste nummer;

sigma 10-20
tokina 12-24
tamron 11-18

vad som togs upp är; sharpness, distorsion, handling, close-up performance och conclusions.

Best overall: sigma 10-20
Sharpest: tokina 12-24
Lightest: tamron 11-18
 
trevligt. jag sitter själv och funderar på om jag ska köpa sigman (2 mm extra, billigare) eller tokina (annars bättre enligt andra tester).
 
en sak jag undrar över är vad det är som gör att sigmas 10-20 är billigare än deras 12-24 och vilken som egentligen är bäst. någon som har en aning?
 
japp! Jag beställde ett sigma 10-20. Först bara för att det var bråttom och det var svårt att få tag på Tokina till Nikon. Men ju mer jag läst om sigma desto mer nöjd känner jag mig med min beställning.

Mer från testet:

vid printsize 11x14inch börjar det synas att Tokina är den skarpaste gluggen.

Tamron har minst distorsion i kortaste brännvidd och sigma minst tunnformig distorion i längsta brännvidden

Tokina känns mest robust men är också tyngst. Alla tre objektiven inger dock förtroende när det gäller byggkvalitet. Tamron är i särklass lättast.

varför sigma vart "best overall"
mycket vidvinkel
mycket bra närgräns
tyst HSM motor
mycket prisvärd
 
det som talar mot sigman (mest) är att en del upplever AF som dålig (trots HSM), eller iaf sämre än övriga. CA och sånt tjafs ser jag knappt ändå så då lockar de extra millimeterna mer :)
 
mill skrev:
det som talar mot sigman (mest) är att en del upplever AF som dålig (trots HSM), eller iaf sämre än övriga. CA och sånt tjafs ser jag knappt ändå så då lockar de extra millimeterna mer :)

"The Sigma and sometimes the Tamron can have serious problem when using any sensor on my D200 other than the very center. Sometimes the Sigma won't lock focus with a side sensor. This means your D200 most likely (depending on your settings) won't shoot! In most modes the D200 needs to confirm focus before releasing the shutter. Often the Sigma won't focus perfectly enough with the side sensors, and will lock up the camera. This makes sense: the Sigma is generally the softest lens of the group. The D200 demands quality optics. If the Sigma can't get sharp enough in the sides to convince the D200 that it's in focus then the D200 won't turn on the green focus confirmation dot on the lower left of the finder and won't release the shutter! Look out for this, since when it first happened to me it confused me for quite a while."

Från http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison-focus.htm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.