Annons

Vidvinkel med M42 och eller Pk fattning

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne.B

Aktiv medlem
Jag har nu kommit fram till att mina 28or inte är vidvinliga nog så nu är jag på jakt på efter 20mm eller mindre. Men finns det några sådana brännvider att få tag på med Pk och M42 fattning. Jag är dock inte ute efter en fisheye även om det skulle var kul

Janne.B skrev:
Jag har nu kommit fram till att mina 28or inte är vidvinliga nog så nu är jag på jakt på efter 20mm eller mindre. Men finns det några sådana brännvider att få tag på med Pk och M42 fattning. Jag är dock inte ute efter en fisheye även om det skulle var kul

Carl Zeiss Jena Flektogon 1:4/20 mm och 1:2,8/20 mm finns båda i M42.

1:2,8/20 mm är bra!!!

Tyvärr så har även "fullformatsdigitalnissarna" ;) upptäckt detta, så priset på dessa äldre ;) Flektogon 2,8 har ökat med 150-200% sista året! :(
/B

Ps.
Har själv en Flektogon 1:4/20 mm på en Contax RTS II
Den är också bra! :)
(Tack Lars!)

Vidvinkel med PK-fattning

Pentax hade en SMC PENTAX-M 1:4 20 en gång i tiden, liten och kompakt.

/Mats

Konkurrensen på begmarknaden för 20 millimetersobjektiv är tyvärr knivskarp. Jag har letat ganska länge själv, och tjugor är sällsynta. Faktum är att jag inte har sett ett enda begagnat pentaxtjugo billigare än ett nytt rugift-tjugo.

-- MW

Senast ändrad:
Schönherrs har just nu både ett Pentax smc-fa 20/2.8 och ett P smc-m 20/4.0 på sin begagnatlista.

fa 20/2.8 - 3900:-
m 20/4.0 - 1950:-

-- MW

ja gratis är dom ju inte även om dom var beg men ska man ha något så är det bara att pynta och se glad ut, och gladare blir man nog när man använder dom. Det är ju bra att det finns något iaf, men finns det inget mindre än 20mm då kanske är ännu roligar att ha något sådant.

Pentax har/hade en 15/3.5, men den brukar springa iväg till 6000 pix eller mer begagnad.

Den står listad på Pentax hemsida:
http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=236
men finns inte med i prislistan. Jag har för mig att den gick löst på ungefär 14000 ny.

En väldigt häftig glasbit som jag var dum (pank) nog att göra mig av med i mitten av 90-talet.

--MW

Magnus W skrev:
Pentax har/hade en 15/3.5, men den brukar springa iväg till 6000 pix eller mer begagnad.

Den står listad på Pentax hemsida:
http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=236
men finns inte med i prislistan. Jag har för mig att den gick löst på ungefär 14000 ny.

En väldigt häftig glasbit som jag var dum (pank) nog att göra mig av med i mitten av 90-talet.

--MW
AAAAAAAA 15 raka mm nu börjar det ta sig, en sådan får det nog bli om man kan hitta någon samtidigt som man har lite pengar över. Man får tacka o bocka för denna goda info

Om du använder Canon EOS kan du skaffa en adapter för Nikon F-optik på Cameraquest. De har också två specialmodeller av Cosina-Voigtländer mätsökarobjektiv (UW-Heliar 12mm/5,6 asph och SW-Heliar 15mm/4 asph) med Nikon F-fattning. Adaptern kostar 175 dollar, 12mm 699 dollar och 15mm 459 dollar. Objektiven är konstruerade för kameror med möjlighet att låsa spegeln i uppfällt läge men det följer med tillbehörssökare att sätta i blixtskon. Avståndsinställningen är inga problem då skärpedjupet redan på största bländare blir väldigt stort. Optikerna har en del vignettering men skärpan står sig väl med de bästa, även sådana pärlor som Zeiss Hologon.

Senast ändrad:
Jag kollade vilken kamera du fotat med och såg då att du använde EOS. Trodde du använde någon adapter M42/PK - EOS men hittade sedan bilder med andra kameror (PK-fattning). Blir nog värre att hitta adapter Nikon F - PK/M42 och då funkar inte mina förslag.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar