Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel (kompaktformat vs DSLr)

Produkter
(logga in för att koppla)

cla

Aktiv medlem
Med reservation för att detta är en halvbegåvad fråga - jag har ju trots allt bara fotograferat i tre veckor:

Jag är lite sugen på ett 12-24mm:sobjektiv och har en fundering: Är perspektivdistorsionen (närmre objekt blir oproportionerligt större) "värre" på kompaktkameror än digitala systemkameror vid samma brännvidd?

Jag vill alltså ha så bred vinkel och så lite "dörrkikgluggsdistorsion" som möjligt, men det kanske är fysiskt omöjligt?

Perspektivet bestäms av fotograferingsavståndet, inte av brännvidden. Således får du samma perspektiv med kompaktkameran och DSLn om de placeras på samma ställe. Hur mycket du vill ha med i sidledd (dvs vinkeln du fångar) får sedan bestämma vilken brännvidd du använder och eftersom DSLn har större sensor blir brännvidden längre. Det har dock inget med perspektivet att göra, utan det blir lika med de två olika kamerorna.

Om du menar 12-24mm på t ex en EOS 20D eller D70 så finns det väl knappast några kompakter som är i närheten av så vidvinkliga?
Distortionen har inte med sensorstorleken att göra. Det är bara en rent optisk konstruktionsgrej, hur väl man lyckas få räta linjer räta.
Att närmare objekt blir större har heller inte med "distortion" att göra. Distortion är väl när brännvidden varierar över olika delar av bilden, och i extremfallet har vi "fisheye" (vilket är precis vad en dörrkikare är).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar