Annons

Videostandarder? Vad är rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Är inte säker på om detta är i rätt pool, men flytta den i såfall.

Jag är helt nybörjare vad gäller film post-processering och skulle behöva lite hjälp.

Jag håller på att göra en DVD och en Blu-Ray utgående från samma material. Det jag snubblade över igår, var att DVD har en skild PAL upplösning på 720x576 pxl för widescreen. Så nu har jag i photoshop designat en DVD meny utgående från förinställningarna i photoshop för denna upplösning.

Av nån anledning så dras bilden ut vid DVD format. Så att det ändå blir 16:9 förhållande när man ser filmen. Gör jag rätt i att även göra DVD-menyn i samma ihoppressade bildformat, eller borde jag göra den i 720x480 (eller vad som nu är 16:9 format med 720 på bredden)?

Hur gör jag med blu-rayn? Skall jag göra grundsekvensen till 1080p eller 1080i när mitt filmmaterial är 1080i AVCHD? Existerar inte detta med PAL och ihoppressat bildförhållande när man går till HD? Skall BD-meny nu göras i standard widescreenformat eller ihoppressat format likt DVDn? Eller gör jag fel vid DVDn? Känner mig helt borta vad gäller detta med standarder.

Ett till problem är: i Adobe Premiere, vad skall jag jobba med för förinställd arbetssekvens när utgångsmaterialet egentligen är 1440x1080i AVCHD? Det är filmat med en liten SONY camcorder.

Tacksam för all hjälp!
MVH
Num

-Skrivet från min Nokia C6-00

Inte lätt med formatdjungeln när man är ny.
Inte alltid lätt att förklara heller kan jag tycka från min sida :)

Men ska försöka förklara vissa saker.
DVD-formatet är SD (Standard Definition) och i Europa innebär det 720x576, inga konstigheter där. Men problemet är att 720x576 är ett 4:3 format. Vill man då ha sitt inspelade 16:9 i just 16:9 fast för SD måste man ändra PAR (pixel aspect ratio) Pixlarna är inte fyrkantiga i alla format, detta gör ett modernt redigeringsprogram åt en, i normala fall.