Annons

Videostandarder? Vad är rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

Är inte säker på om detta är i rätt pool, men flytta den i såfall.

Jag är helt nybörjare vad gäller film post-processering och skulle behöva lite hjälp.

Jag håller på att göra en DVD och en Blu-Ray utgående från samma material. Det jag snubblade över igår, var att DVD har en skild PAL upplösning på 720x576 pxl för widescreen. Så nu har jag i photoshop designat en DVD meny utgående från förinställningarna i photoshop för denna upplösning.

Av nån anledning så dras bilden ut vid DVD format. Så att det ändå blir 16:9 förhållande när man ser filmen. Gör jag rätt i att även göra DVD-menyn i samma ihoppressade bildformat, eller borde jag göra den i 720x480 (eller vad som nu är 16:9 format med 720 på bredden)?

Hur gör jag med blu-rayn? Skall jag göra grundsekvensen till 1080p eller 1080i när mitt filmmaterial är 1080i AVCHD? Existerar inte detta med PAL och ihoppressat bildförhållande när man går till HD? Skall BD-meny nu göras i standard widescreenformat eller ihoppressat format likt DVDn? Eller gör jag fel vid DVDn? Känner mig helt borta vad gäller detta med standarder.

Ett till problem är: i Adobe Premiere, vad skall jag jobba med för förinställd arbetssekvens när utgångsmaterialet egentligen är 1440x1080i AVCHD? Det är filmat med en liten SONY camcorder.

Tacksam för all hjälp!
MVH
Num

-Skrivet från min Nokia C6-00

Inte lätt med formatdjungeln när man är ny.
Inte alltid lätt att förklara heller kan jag tycka från min sida :)

Men ska försöka förklara vissa saker.
DVD-formatet är SD (Standard Definition) och i Europa innebär det 720x576, inga konstigheter där. Men problemet är att 720x576 är ett 4:3 format. Vill man då ha sitt inspelade 16:9 i just 16:9 fast för SD måste man ändra PAR (pixel aspect ratio) Pixlarna är inte fyrkantiga i alla format, detta gör ett modernt redigeringsprogram åt en, i normala fall.
Så när man gör 16:9-menyer osv. från en mall som är gjord för SD måste man veta vilket PAR som gäller. Antingen ställer man in det i Photoshop eller så redigerar man i ett vad det ser ut ihoptryckt format. Den kommer sedan att dras ut rätt vid uppspelning. Exakt vilka alternativ du ska ha är svårt att svara på, istället får du testa dig fram. Det finns menyer för detta i Photoshop under Video-presetsen. Måste erkänna att det var ett tag sen jag jobbade med SD och DVD så lite har försvunnit från minnet.

När det kommer till HD så finns är det alltid 16:9. Aningen 720px eller 1080px. PAL har inget med HD att göra. Det man väljer är om man vill spela i interlaced eller progressive och vilken bildhastighet.
Men PAR finns. Din kamera spelar t.ex. in i PAR 1,33. Alltså inte fyrkantiga pixlar. (1,0)
Troligen har ni även haft 1080i50 som inställning. Och då ska ni prova spara i det formatet också, om det nu är TVn som är huvudmålet.

När man redigerar så bör man som tumregel alltid redigera i samma inställningar/format som man spelat in.
Ni berättar inte vilken version av Premiere ni använder och där med kan jag inte tala om exakt hur du ska göra då det kan variera kraftigt i funktionalitet mellan versionerna.

Tack!!! Men mera problem... =(

Inte lätt med formatdjungeln när man är ny.
Inte alltid lätt att förklara heller kan jag tycka från min sida :)

Men ska försöka förklara vissa saker.
DVD-formatet är SD (Standard Definition) och i Europa innebär det 720x576, inga konstigheter där. Men problemet är att 720x576 är ett 4:3 format. Vill man då ha sitt inspelade 16:9 i just 16:9 fast för SD måste man ändra PAR (pixel aspect ratio) Pixlarna är inte fyrkantiga i alla format, detta gör ett modernt redigeringsprogram åt en, i normala fall.
Så när man gör 16:9-menyer osv. från en mall som är gjord för SD måste man veta vilket PAR som gäller. Antingen ställer man in det i Photoshop eller så redigerar man i ett vad det ser ut ihoptryckt format. Den kommer sedan att dras ut rätt vid uppspelning. Exakt vilka alternativ du ska ha är svårt att svara på, istället får du testa dig fram. Det finns menyer för detta i Photoshop under Video-presetsen. Måste erkänna att det var ett tag sen jag jobbade med SD och DVD så lite har försvunnit från minnet.

När det kommer till HD så finns är det alltid 16:9. Aningen 720px eller 1080px. PAL har inget med HD att göra. Det man väljer är om man vill spela i interlaced eller progressive och vilken bildhastighet.
Men PAR finns. Din kamera spelar t.ex. in i PAR 1,33. Alltså inte fyrkantiga pixlar. (1,0)
Troligen har ni även haft 1080i50 som inställning. Och då ska ni prova spara i det formatet också, om det nu är TVn som är huvudmålet.

När man redigerar så bör man som tumregel alltid redigera i samma inställningar/format som man spelat in.
Ni berättar inte vilken version av Premiere ni använder och där med kan jag inte tala om exakt hur du ska göra då det kan variera kraftigt i funktionalitet mellan versionerna.

Hej!

Tack för hjälpen!

det verkar i alla fall som om jag skulle ha gjort dvd-menyn rätt då i såfall.

Jag använder CS5.5 sviten, vilket betyder Premiere Pro 5 och Encore 5 (minns inte om även de fick 5.5-kategoriseringen)

Så när jag jobbar i Premiere skall jag då välja samma typ av inställningar som orginalklippet. Det är först vid exporteringen som jag skall välja något annat? Har fått tips att jag för DVD skall välja MPEH2-DVD som export. Stämmer det?

Detta med HD förbryllar mig: när jag skapar nytt project i Encore så skall jag först välja DVD eller Blu-Ray. väljer jag Bu-Ray så frågar det näst efter NTSC eller PAL, men upplösningen (för en gångs skull) är lika på de båda (1440x1080). PAL 25 fps, NTSC 30 fps. Jag är dessutom förvånad över att detta gamla anamorphic-format som var till för film ännu finns kvar digitalt. Även kameran vi använt filmar i 1440x1080 anamorphic AVCHD.

Kan man förresten ändra färgrymden i Encore, eller måste man exportera med sRGB?
Jag sprang på ett sådant problem när jag testade göra en snabb beta-version av min DVD-meny.

Steg för steg vad jag gjort:

1) gjorde en meny i PS enligt färdiga mallar för PAL

2) menyn är gjord i flera lager med knappar taggade med Encore-koder så att de fungerar som de skall.

3) jobbar i Adobe RGB, men det stod i mallen att ingen färgkontroll sker så länge som det är PSD

4) sparade menyn som PSD och importerade som meny i Encore.

5) allt såg bra ut i redigerings menyn. Prövade leka lite och satte till en rörlig video i bakgrunden.

6) gick till preview, och allt såg bra ut även där, bortsett från att bakgrundsvideon inte rörde sig. Men alla färger och highlight-animationer var som de skulle.

7) valde att rendera menyn för att se slutliga resultatet, men hjälp! Vissa lager (inte alla, konstigt nog; alla delar exporterade som skilda PNGn med samma färgrymd och ihopsatta till en flerlagrig PSD-fil) var helt utmattade och saknade både färg och kontrast. Andra lager såg ut som de skulle. Highlight-markören för menyknapparna hade också skiftat uppåt, så att de nu var gömda bakom själva menyknappen. Åtminstone funkade bakgrundsvideon som den skulle, men det var det minst viktiga egentligen då detta bara var ett test.

Nån aning om vad som hänt här?

Är ingen stjärna på Encore och menytillverkning, så där har iaf jag svårt att vara till någon hjälp. Min egen erfarenhet är dock att det här med att göra DVD/BluRay med egna menyer osv. kan vara ganska trixigt.

Kan försöka svara på vissa saker...
När det gäller färgrymder så är AdobeRGB inget du kan använda på något som skall visas med video. AdobeRGB är för tryck. Video har andra standarder, som REC709 osv. du kan ställa in dem i Photoshop. Normalt om man jobbar med stillbilder för video kan man köra sRGB då den bäst matchar resultatet efter export. Så se till att alla dina bilder är i sRGB innan import till videoprojekt.
Vet man om hur något ska exporteras så bör man som tumregel alltid jobba i den färgrymden som är det slutliga målet.

Eftersom du har Premiere CS5 så kan du ta ett videoklipp till "new item" ikonen i projektfönstret. Då skapas en sekvens med exakt de inställningar som är bäst lämpade för ditt videoformat. Det spelar alltså ingen roll vad du väljer i början om man använder sig av den vägen.

När du sen ska exportera, då väljer du det format som är bäst anpassat för målgruppens medium, TV, DVD, YouTube etc.
Ska du göra DVD så finns det i Adobe Media Encoder lämpliga presets för just DVD. DVD är alltid MPEG2.
Ett tips här om man vill mixtra med bitrate-inställningarna är att inte gå över 8mbit, det kan bli problem i vissa DVD-spelare.

...och som ni märker så används PAL och NTSC fortfarande i digitala sammanhang, men om jag förstått Adobe rätt när jag frågade dem så är detta bara ett sätt för användaren att förstå skillnaden mellan 25 och 30fps. Då PAL och NTSC tydligen sitter så hårt intryckt i våra medvetanden... lite kuriosa bara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar