Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Piabobacka

Aktiv medlem
Nu vet jag inte riktigt var jag ska skriva detta, men eftersom det ändå hör ihop med foto så satte jag det här.
Jag har funderat på att skaffa en videokamera att ta med ut i skog och mark, och då tänkte jag mest att när objektivet inte räcker till (för mörkt, för långt bort, eller om man bara annars tycker att bilder inte räcker) så kanske man kunde spela in en snutt istället. Har kollat på olika kameror och sett att en del har till exempel 35x optisk zoom/800x digital zoom. Vad betyder det i verkligheten då? Hur långt kan jag zooma? Och är det någon kvalité att tala om sen när man zoomat in helt? Som ni säkert märker är jag helt nybörjare på allt som har med videokameror att göra, så hoppas nån råkar veta ett och annat som dom kan dela med sig.

Optisk och digital zoom är två helt olika saker, dock betyder de samma sak inom foto och video.
Optisk zoom är när kameran använder optiken för att komma närmare motivet, kvalitén på bilden försämras ej (nu kommer de säkert en och annan kommentar om att olika optiker är bättre på olika brännvider vilket är sant, men jag försöker bara förklara grundligt här).
Digital zoom ska du aldrig använda, de är när kameran zoomar in på bilden digitalt (ugnefär som om du skulle ta videon i efterhand i ett redigeringsprogram och zooma in på pixlarna). Självklart ser detta hemskt ut och det är något du ALLTID ska undvika, finns ingen mening med att använda det i kameran. Skulle du, av någon anledning, vilja croppa videon (vilket du heller ej ska göra hur som helst då du förändrar aspect ration o.s.v.) så kan du göra detta i efterhand.
Självklart har prisklassen betydelse på hur bra den optiska zoomen är, då det beror på själva objektivet. Dyrare innebär oftast ljusstarkare, snabbare o.s.v (återigen i princip samma gällande foto).

35x zoom innebär att den kan förstora bilden 35ggr från den kortaste brännvidden.
800x digital zoom betyder att kameran kan zooma in på bilden 800 ggr digitalt, vilket är så hemskt att jag inte ens ska nämna hur resultatet blir. Det är en sak som bara låter häftigt, dock vet många ej vad de verkligen gör med bilden.

Säg en prisklass du kan hålla dig inom så kan jag rekommendera dig något.

Aha, tack för den förklaringen!
Jag har kollat på Panasonic SDR-H80 bland andra. Den har 70x optisk zoom, vilket då måste vara rätt bra va? Angående priset så får det ju helst vara under 5000 spänn, men maxgränsen ligger väl på 7000 ungefär. Det var från början tänkt som en vid-sidan-av grej till fotograferingen, men jag har blivit mer och mer intresserad av filmning på sistone..

Jag hatar iförsig kameror med hårddisk inspelning i de lägre klasserna då de komprimerar bilden ganska hårt för att få plats med mycket.
Ska jag vara helt ärlig så föredrar jag hellre hederliga DV band i sådana fall.

Sen att kameran har 70x optisk zoom är ju bra, men man kan ju fråga sig hur pass bra kvalitén är på optiken med de zoomomfånget.
Oavsett vad så gör Panasonic oftast bra kameror, även de lite billigare.
Dock trodde jag att du skulle upp i pris lite, hade tänkt rekommendera dig en Canon HV40, men de var lite över din prisklass.
Kolla lite recensioner för att se vad kunder tycker och känn på den lite i butiken innan du plockar den, de brukar oftast hjälpa lite inför ev. köp.

Jo kvalitén vill man ju gärna behålla även med mycket zoom..
Det är inte så lätt att få ihop ekonomin nu, i vinter blir det både bil och körkort, så just nu har jag lite begränsningar.. Har dock kollat på den där Canon själv också. Efter lite extra sparande kanske jag kan få ihop till den, det beror lite på hur mycket jag tjänar i sommar.
Men tack så mycket för tipsen, får se senare i sommar hur mycket jag kan lägga på en kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar