Annons

Videokamera eller systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas10

Medlem
Hur får jag bästa videobilden? Dedicerad digital videocamera eller systemkamera med videomöjlighet? Läser ofta om systemkamerornas fantastiska bildkvalitet som t om används vid professionell filminspelning. Nu är jag intresserad av att veta hur det EGENTLIGEN förhåller sig. Ska jag satsa på en bra videokamera eller köpa ny systemkamera? Har redan en Nikon D90 sedan tidigare. Mitt mål är broadcast-kvalitet ( motsv 16 mm:s analog filmbild).
Och vilken kamera skulle ni varmt kunna rekommendera av bägge kategorierna?

Hur får jag bästa videobilden? Dedicerad digital videocamera eller systemkamera med videomöjlighet? Läser ofta om systemkamerornas fantastiska bildkvalitet som t om används vid professionell filminspelning. Nu är jag intresserad av att veta hur det EGENTLIGEN förhåller sig. Ska jag satsa på en bra videokamera eller köpa ny systemkamera? Har redan en Nikon D90 sedan tidigare. Mitt mål är broadcast-kvalitet ( motsv 16 mm:s analog filmbild).
Och vilken kamera skulle ni varmt kunna rekommendera av bägge kategorierna?

Sitter i precis samma båt. Har funderat på att komplettera mitt kamerasystem med en hyfsad vass videokamera, ca 10 000:- men man kanske skall uppgradera sin E3 till en E5 i stället?
Men ytterligare en frågeställning har kommit till. Någon som har erfarenhet av 3D filmning av videokameror i samma prisklass? Intressant då man investerat i en 3D-TV

Det finns inget enkelt svar, det är som att fråga "vilken bil är bäst?" och det beror ju på en massa faktorer. Olika verktyg för olika ändamål. Broadcast-kvalitét säger egentligen ingenting, det uppnås både med videokamera och DSLR.

Börja med att berätta vad du vill göra för typ av filmprojekt så kanske vi kan bena ut för och nackdelar.

Jag tycker att det är tveksamt om en DSLR är lämpad för att filma med om man inte skaffar en rigg till den också. När de används i professionell produktion är den knappast någon nisse som springer runt och håller den direkt i handen. ;)

Sitter i precis samma båt. Har funderat på att komplettera mitt kamerasystem med en hyfsad vass videokamera, ca 10 000:- men man kanske skall uppgradera sin E3 till en E5 i stället?
Men ytterligare en frågeställning har kommit till. Någon som har erfarenhet av 3D filmning av videokameror i samma prisklass? Intressant då man investerat i en 3D-TV

Hm...ja 3D är ju ytterligare en frågeställning. Samt bildfrekvensen...24-25b/s är ju normalt vid professionell användning..men det varierar tydligen också med kameramärket...så helt helt enkelt blir det ju inte.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar