Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

videofakta för import till Final Cut Pro 10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majorna

Medlem
Hej! Någon som vet varför Final cut pro X inte frågar efter fil-info när man importerar till programmet från kameran? Är programmet så "känsligt" att den läser av allt nödvändigt på en gång? Det är ju en massa frågor när man importerar till premiere.....
=S

Tina
 
Senast ändrad:
Hej! Någon som vet varför Final cut pro X inte frågar efter fil-info när man importerar till programmet från kameran? Är programmet så "känsligt" att den läser av allt nödvändigt på en gång? Det är ju en massa frågor när man importerar till premiere.....
=S

Tina

Nja, programmen jobba utifrån olika sätt att redigera.
FCPX vill vara så enkel som möjligt och inte ge dig några alternativ. Det händer att den jobbar med filerna på egen hand i bakgrunden för att inte störa.

Premiere Pro CS 5/6 (vilket jag hoppas du menar) ger användaren en möjlighet att välja inställningar för att anpassa projektet mot ett visst format eller flöde. Men egentligen är det inte något man måste välja rätt. Man kan välja vad som helst, och senare skapa klipplina utifrån vad ens fil-format är. Man drar och släpper videoklippet på "new sequence" bara.

Det finns inget som egentligen är bättre än det ena utan det är mest en fråga om smaksak och hur man är van vid att jobba.
 
Tack för feedback Kimster,

Ok, olika arbetsflöde inne i programmen alltså. Nej, jag jar arbetat med premiere elements, och tittat på premiere pro-instruktionsvideos. Final Cut Express -äldre version - har jag suttit med också. Jag tycker att premiere var väldigt instruktiv vid import och export, för att få bästa resultat.

Det är ju lite hemligt att Final Cut ProX fixar till grejer själv. Eftersom jag är på G att köpa detta program vill jag höra mig för om själva slutprodukten blir kvalitativ i FCPX. Trots att jag inte gör så många egna formatval. Egentligen föredrar jag att det är så enkelt som möjligt så att man slipper teknikval som man eg är lite insatt i. Man längtar ju alltid till att få komma till skott med själva huvudsaken, filmen :)

/Tinah
 
Ok. Premiere Elements är konsumentprogram och gjort för att användaren ska slippa fundera på det teknisk. På gott och ont givetvis, och beroende på vad man vill och kan. Det skiljer sig en del mellan Pro och Elements på bl.a. import-flödet.

FCPX är någon slags hybrid, de säger att det är riktat till avancerade/pro -användare, men har flera flöden som är i "konsumentväg". ...(vilket också är en av orsakerna till kritiken FCPX fått leva med i början)
Oavsett båda klipper video, men ändå två olika program som sagt, och två olika sätt att se på hur flödet bör/kan/ska gå till.
 
Hej!

Har jobbat med Final Cut Pro i olika versioner och gick i våras över till X. I början var det lite besvärligt pga det nya sättet att arbeta. Jag var helt enkelt låst till det gamla sättet att arbeta i tidslinjen. Efter en kortare inkörningsperiod så hade jag lärt mig och kommer aldrig att återvända till det "gamla" sättet att arbeta. Final Cut X är ett fullfjädrat videoredigeringsprogram, snabbt som tusan och med många möjligheter att exportera ut i olika format. Vill man ha ännu fler exportmöjligheter köper man till Compressor för en billig penning.

Jag har redigerat filmer från olika kameror och haft flera olika i samma projekt utan problem. Det är kul och man kan koncentrera sig på det viktiga, att skapa.
/Pär
 
Låter bra, Pär!

Tack, nu blev valet lite enklare. Jag tänker att jag vill försöka förutse om fcpx kan ta mig in i framtiden...;) Kan inte tänka mig annat än att producenten vill utveckla och förfina programmet. Jag gillar det enkla arbetssättet och om jag kan behålla det och få bättre video när jag uppdaterar min "editeringspark" så tar jag gärna fcpx.

Vänl
/Tinah
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.