Annons

Videoexport till visst format(projektor)

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej
Sitter med en halvtimmes klipp från 59-63 som skall visas på en släktträff.
Träffen har tillgång till en projektor,
denna: http://www.projectorcentral.com/Sharp-XR-10X.htm

Native Resolution: 1024x768
Aspect Ratio: 4:3 (XGA)

Video Modes: 720p, 1080i, 1035i
540p, 576i, 576p
480p, 480i
Data Modes: MAX 1400x1050

Hur skall man tänka för att optimera sin film till att köra från en dator till specad projektor?
Jag använder Premiere Pro men det borde inte spela ngn roll för att lära sig hur man skall tänka.

Skala inte om upplösningen fler gånger än nödvändigt. Är det från 59-63 och hemmafilmat är det förmodligen på smalfilm så inte aktuellt med interlaced-lägen (576i, 1080i) utan bättre med 576p, 720p eller 1080p. Vilket väljer du beroende på källans kvalitet och tillgänglig utrustning. Ställ datorn till projektorns upplösning och låt datorn skala om videon upp/ner som det behövs när du spelar upp den. Det gör den förmodligen minst lika bra i realtid som projektorn. Dessutom är folk vana vid YouTube och de flesta märker inte ens när tex SVT gör dundertabbar som fel aspect ratio eller field dominance eller skalar om 480i59.94 via 576i50 till 720p50 som folk sedan visar med 5% overscan på en 1080p-skärm. Det senare ser ut som vaselin på frontlinsen och gammal ryckig smalfilmsprojektor men jag har aldrig hört andra än proffs klaga. Om folk på bild är rimligt tjocka, inte alltför gröna i ansiktet och ljudet inte hackar (men det är kanske inget ljud till?) ska det nog bli väl mottaget.

Om folk på bild är rimligt tjocka, inte alltför gröna i ansiktet och ljudet inte hackar (men det är kanske inget ljud till?) ska det nog bli väl mottaget.
Ha ha ha
(Det tyder på att jag är en nörd...
Det finns några tvserier som antagit den usla kutymen att handfilma o genom skakningarna så skall man tycka att det är mer realistiskt. Jag klarar bara av några minuter sen stänger jag av.)

Detta är gammal 8mm smalfilm som är omgjord till digitalt format av ett företag.
Jag klipper bara om det, lägger till stillbilder, lägger på texter och kortar för en visning.
Nä det är inget ljud så vi har lagt på lite nostalgiska låtar som passar mer eller mindre.

Jag har gjort en DVD och det räcker kanske då?
Men tanken med denna renderingen är för att visa den en gg på just denna projektorn, OM man tjänar ngt på det.

Jag blev inte direkt klokare. Skall jag rendera om eller inte?
Hur skall man tänka rent generellt?

PS interlaced skyr jag som pesten DS

Klart du kan rendera om, ifall du vill. Men innan du oroar dog för mycket om upplösningen, har du kontroll på övriga parametrar?
Ljussättning i rummet och hur det påverkar kontrast i bild? Är projektorn färgkalibrerad? Digital keystone? Hur många i publiken blir illamående av en så gammal DLP-projektor? Visst, ska du ha maximal kvalitet ska du så klart se till att varje pixel i videofilen blir en pixel på väggen men video är mycket mer förlåtande vad gäller upplösning än vad stillbild är. Ingen normalt funtad människa hade väl skrivit ut en 1Mpx bild i formatet 70*100 cm, men det är den upplösning man får när man tittar på SVT HD på en 48"-TV. Oroar du dig för dina inklippta stillbilder kan du ju se till att de hela tiden rör sig lite, fast det kan lika gärna slå bakut med digital keystone. Jag hade inte brytt mig. Vi nördar är mycket mer petiga än gemene man (och jag dessutom lätt arbetsskadad vad gäller bildkvalitet på TV).

Digital keystonekorrigering är en gradvis omskalning av insignalen för att kompensera för det perspektivfel man får i projiceringen när projektorn inte sitter mitt för duken. Går också att lösa med flyttbara linser. Samma sak som shift-objektiv på kameran kontra upprätning i datorn, fast på väg ut.

Digital keystonekorrigering är en gradvis omskalning av insignalen för att kompensera för det perspektivfel man får i projiceringen när projektorn inte sitter mitt för duken. Går också att lösa med flyttbara linser. Samma sak som shift-objektiv på kameran kontra upprätning i datorn, fast på väg ut.
Det var det jag förstod att keayste-correction gör efter att ha läst på. Men jag blev inte klok på om jag har ngn nytta av att rendera om.

Jag tog ditt råd att köra med DVDn som den är.

Hur miljön ser ut som de skall vara har jag ingen aning om. Det är på en herrgård ngnstans i Uppsala, det är allt jag vet.

Tack Hannes för den tid du har lagt ner o de råd jag har fått, det uppskattar jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar