Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidareutveckling av "Den heliga treenigheten"-tråden, nu med zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JoBac

Aktiv medlem
Vidareutveckling av "Den heliga treenigheten"-tråden, nu med zoomobjektiv

Efter läst Martins intressanta tråd, "Den heliga treenigheten - Fasta brännvidder på FX", tycker jag att det skulle vara intressant att även innefatta zoomobjektiv. I likhet med den tråden så gäller det fx.

Här är min "dröm" trio:

Nikon AF-S 50/1,4 G - Sitter princip alltid på min D700 när jag vill ha med något lätt, perfekt även kvällstid.

Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED - Skarp och snabb normalzoom, nog min absolut favorit. Använder den till allt från landskap till porträtt.

Nikon AF-S 200-400/4 VR G IF-ED - En glugg jag drömmer om att ha i min kameraväska.

Vilka är era?

Mvh Johan

Efter läst Martins intressanta tråd, "Den heliga treenigheten - Fasta brännvidder på FX", tycker jag att det skulle vara intressant att även innefatta zoomobjektiv. I likhet med den tråden så gäller det fx.

Här är min "dröm" trio:

Nikon AF-S 50/1,4 G - Sitter princip alltid på min D700 när jag vill ha med något lätt, perfekt även kvällstid.

Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED - Skarp och snabb normalzoom, nog min absolut favorit. Använder den till allt från landskap till porträtt.

Nikon AF-S 200-400/4 VR G IF-ED - En glugg jag drömmer om att ha i min kameraväska.

Vilka är era?

Mvh Johan

Är det fotzoom (50/1.4 G räknar jag dit) eller "vanlig" zoom du undrar om ;)?

Realistiskt så skulle jag vilja ha 14-24, 70-200 och 200-400. Men jag har nog inte råd (och kommer i så fall köpa ett 500/4 eller 300/2.8 istället för 2-4an)...

Ett grymt tredjepartskit är väl Sigma 200-500/2.8, Sigma 300-800/5.6 och 120-300/2.8.

Är det fotzoom (50/1.4 G räknar jag dit) eller "vanlig" zoom du undrar om ;)?
Kanske otydligt i rubiken men i mitt inlägg skriver jag "...intressant att även innefatta zoomobjektiv.", alltså både zoom och fasta objektiv.

Intressant kombination du valde, själv tycker jag att inte ha något mellan 24-70 begränsar lite för mycket. 24mm är väldigt vidvinkel på fx, skulle nog heldre valt 17-35 om man ska skippa allt vad normalobjektiv(zoom eller fast) är.

Mvh Johan

Jag lägger in en lite annorlunda kombo...

Zeiss 50/1.7
Nikon Series E 75-150/3.5
Nikon 200F2

Eller om man tycker detta blir för mycket vikt, så byt 200F2 mot 180/2.8. Inte för att kvaliten går att jämföra, men det skiljer ju dryga 2kg och lite storlek...

Kanske otydligt i rubiken men i mitt inlägg skriver jag "...intressant att även innefatta zoomobjektiv.", alltså både zoom och fasta objektiv.

Intressant kombination du valde, själv tycker jag att inte ha något mellan 24-70 begränsar lite för mycket. 24mm är väldigt vidvinkel på fx, skulle nog heldre valt 17-35 om man ska skippa allt vad normalobjektiv(zoom eller fast) är.

Mvh Johan

Förlåt, jag missade såklart "att även innefatta..."

Jag har just nu inte FX, D700 kommer på torsdag :). Men på DX använder jag nästan bara 70-200. Om det är något annat blir det 300/4 AF-S, Tamron 90 för makro och Sigma 10-20 och 50/1.8 utöver det. Mitt Tamron 17-50/2.8 använder jag inte ofta.

Valet beror väl på att jag inte fotar så mkt inne. Mest sport, fåglar, natur och makro och ibland landskap. Då är 24-70 inte så användbart för mig. Det kanske skulle ändras om jag hade ett. Tror i alla fall jag skulle tvinga mig använda det!

I verkligheten: 16-85, 35mm f1,8

I teorin och när axeln inte värker för mycket:
12-24, 17-55, 70-200

Kör med DX som ni kanske förstår

Min heliga treenighet i den andra tråden var inte den mest praktiska, så om jag "bara" fick behålla tre objektiv så skulle jag välja dessa:

24-70/2,8
50/1,2 AI (länge vridningsvinkel över fokusspannet än AIS)
105/2,5 AIS

Jag har inget större intresse av längre brännvidder, så det avstår jag gladeligen för det bästa som finns i normalområdet:)

Min heliga treenighet i den andra tråden var inte den mest praktiska, så om jag "bara" fick behålla tre objektiv så skulle jag välja dessa:

24-70/2,8
50/1,2 AI (länge vridningsvinkel över fokusspannet än AIS)
105/2,5 AIS

Jag har inget större intresse av längre brännvidder, så det avstår jag gladeligen för det bästa som finns i normalområdet:)

Sån tur att man får behålla fler än tre objektiv!

Och du ska vara riktigt glad att du klarar dig utan längre brännvidder!

Jag hade nog kört på dessa:

Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR
Nikon AF-S 600/4,0G IF ED VR

Det skule täcka in 99,9% av min fotografering...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar