Annons

Vidare lins än Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

Produkter
(logga in för att koppla)

Dss1

Medlem
Jag har ett objektiv AF-S NIKKOR 35mm 1:1.8G som jag är väldigt nöjd med men vill skaffa en vidare variant. Någon som känner till bra objektiv i samma prisklass men runt 20mm? Kan tänka mig att runt 20mm är ganska bra allroundobjektiv då kameran förstorar med ca 1,5x

Jag har ett objektiv AF-S NIKKOR 35mm 1:1.8G som jag är väldigt nöjd med men vill skaffa en vidare variant. Någon som känner till bra objektiv i samma prisklass men runt 20mm? Kan tänka mig att runt 20mm är ganska bra allroundobjektiv då kameran förstorar med ca 1,5x
Om det är Dx du har finns det inte mycket att välja på runt 20 mm i motsvarande prisklass! Är det Fx finns AF-S Nikkor 20/1,8 G ED som är ett mycket kompetent objektiv men ligger i prisklassen 8-9 tkr. Jag stod inför samma fundering för några år sedan och valde då att istället gå på en vidvinkelzoom, Tamron (APSC) 10-24/3,5-4,5 Di II VC, då den var någon tusenlapp billigare än den fasta 20/1,8. Den är inte lika ljusstark som den fasta gluggen men presterar riktigt bra i övrigt. Den ger vidare möjligheter och har dessutom optisk stabilisering. När man står inför ett sådant val skall man förstås funder på vad man mestadels kommer att använda optiken till.
För övrigt vill jag påpeka att en Dx-sensor inte "förstorar" med 1,5 ggr, den beskär bildytan till ett minder format. Avstånd och brännvidd är densamma som vid fullformat men bildytan är mindre.

För många år sedan köpte jag ett begagnat 24 mm 2.8 D till min gamla Nikon D90.
På DX var det en lagom brännvidd, som ju motsvarar cirka 35 mm.
Just detta objektiv har ingen inbyggd AF-motor, men har din kamera det så fungerar det helt OK.

Man måste inte ha dx-objektiv på en dx-kamera utan det går bra med "fx" också. Är det ett ljusstarkt objektiv som är kravet ligger ju fasta objektiv närmast till hands. Mitt favorit när jag hade dx-formatet var Nikons 12-24 f/4. Ett mycket användbar allround vidvinkelzoom. OK, det där med prisklass faller ju (c:a 4000 begagnat, men du får tillbaka pengarna om du
säljer det).

Senast ändrad:
Ett begagnat Nikon 20mm/1.8 är ypperlig.
liten, lätt och har en otrolig bildkvalitet för dess pris och storlek.

Även nikons 10-20 vidvinkel är fin och billig. Såg en på blocket nyss för 1600,- begagnad och komplett.

Tokinas små vidvinkelzomar 11-16/2.8 håller hög kvalitet och är billiga.

När jag använde en APS-C inom vidvinkelområdet så hade jag en 12-24/4 för att få det extra vidvinkelområdet samt att jag hade Nikon 28/1,8 som ett basobjektiv, från 28/1,8 hade jag sedan ett hopp till 90mm där jag hade ett makro. Jag tryckte att jag klarade mig fint med en 28 som allround. Att det blev 28/1,8 och inte 24/1,8 var att 24an kostade en 1500 mer som begagnat. Även 20/1,8 låg även den högre. Idag ser det ut som att 20 och 24 som begagnat har gått ner lite i pris. Skulle nog säga att 24/1,8 är nog den som är mest allround om man bara ska ha den brännvidden i botten. Funderade ett tag på Sigma 18-35/1,8 men tyckte den var lite för tung för en allround

Snälla! Sluta benämna ett OBJEKTIV med ordet "lins". Objektiv heter LENS på engelska men inte på svenska. Obs denna kommentar gäller rubriken.
Ordet vidare borde också bytas mot vidvinkligare.

För DX finns det zoomobjektiv som börjar runt 18 mm, vilket borde uppfylla TS kravspec.

Tyckte Zeiss 18mmF3.5 fungerade mycket bra på Nikon D300. Har nu D700 men inte provat den ännu på kameran. Just skaffat Nikkor 28mmF1.4 E och nästa optik för mig blir nog Zeiss Milvus 25mmF1.4 i sommar

Finns flera vidvinkliga objektiv till DX, Sigma 18-35 f/1.8 eller Nikon 10-24 och 12-24 och Tamron 10-24 dock inte lika ljusstarka.

Snälla! Sluta benämna ett OBJEKTIV med ordet "lins". Objektiv heter LENS på engelska men inte på svenska. Obs denna kommentar gäller rubriken.
Lins är ett gammalt svenskt ord (möjligen tyskt från början) för optiskt glas. Min pappa, född 1920, sade lins och inte objektiv. Kanske att lins är fast monterat medan objektiv går att ta av.
Och vad sägs om glugg? Det ordet användes av fotograferna när jag var ny som journalist på 70-talet?

Lins är ett gammalt svenskt ord (möjligen tyskt från början) för optiskt glas. Min pappa, född 1920, sade lins och inte objektiv. Kanske att lins är fast monterat medan objektiv går att ta av.
Och vad sägs om glugg? Det ordet användes av fotograferna när jag var ny som journalist på 70-talet?

Fast jag håller dock med om att det är lite konstigt att säga "lins". Jag menar, ett objektiv består ju av flera linser.

Varför märka ord när vi alla förstår vad som menas? Det blir bara dålig stämning och ingen "vinner". Frågan var ju inte vad burken som sitter frampå kameran med glas i kallas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar