Annons

Victor Hasselblad 100 år

Produkter
(logga in för att koppla)

svwa

Aktiv medlem
Idag den 8 mars 2006 är det precis 100 år sedan Victor Hasselblad föddes.

Detta uppmärksammades idag i Göteborg med seminarier, föreläsningar och att en staty över honom avtäcks utanför konstmuseet vid Götaplatsen.

Det har också nyligen kommit ut en bok - en biografi - om V.H. Författare är Sören Gunnarsson som arbetat med boken i 10 år.

Det finns ingen svensk som har betytt mer för den tekniska utvecklingen av kameror än V.H.

Hans (och duktiga medarbetares) grundidé och genomförande till det som blev Hasselblandskameran - som är en helt genial konstruktion - har stått sig i över 50 år och är erkänd over hela världen (och på månen också).

Jag har sökt på fotosidan.se i forumen, men inte lyckats hitta något inlägg om detta, (mer än en länk till GP den 31 jan om att astronauten Buzz Aldrin skulle inviga statyn).

Har detta 100-års minne i det närmaste fullständigt gått Fotosverige och fotosidan.se förbi ?

I så fall är det stor skam

tycker

Svante Wahlström

PS. Och kom nu inte och säg att det digitala sprungit ifrån Hasselblads.
Victor Hassselblad avled 1978 och det är hans minne jag skriver om.
 
Senast ändrad:
Takk!

Takk for at du markerer detta.
Den ansvarliga redaktören for fotosidan borde komma med en förklaring.
mvh Erik J
 
Kan också påtala att Erna och Victor Hasselblads Stiftelse har beslutat tilldela den sydafrikanske fotografen David Goldblatt 2006 års Hasselbladspris i fotografi i dag.
 
Bo, går det att köpa boken direkt av dig i Alingsås? Jag kommer troligen att vara där i helgen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.