Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vibrerande slutare.

Produkter
(logga in för att koppla)

pallep

Aktiv medlem
Hittade inte någon tråd med något liknande.

Experimenterade lite här hemma och använde mitt trebensstativ som ett enbent. I vilket fall så fipplade jag med mitt nya tamron 200-500 (hurra)
och vid en slutartid runt 2 sekunder så infanns det vibrationer så det t.o.m kändes i stativet.

Kom fram till att det är den nya höga systemmassan som måste plockat ner någon kritisk svängning fråm de övre registren.

Vibrationen i sig är det lustiga för den kommer bara ibland, för ofta hör man inte att slutaren går .

Ökade jag slutartiden så försvann ljudet igen.

Någon som har kännt/hört något liknande på sin 5d?

Nedan en bild på dagens julklappar.

Bilagor

• tomten.jpg
    tomten.jpg
    35.4 KB · Visningar: 241
Har inte lyckats få den att låta så igen, nu är det bara det gamla vanliga gnisslande ljudet om man sätter örat till.

FILM) (Anddje skrev:
Stäng av Anti Shake ;)

Hehe mycket möjligt att det är det.
Men ni som har enbenare kör ni utan AS?
Läste att canons is objektiv fattar att de sittter på stativ så det blir bra ändå.

Jo Anders hade ju rätt (som vanligt), jag stänger ju alltid av AS när jag kör med trebens, men nu glömde jag.

AS:en är lite lustig för ibland är den ju tyst och ibland låter det mycket, den kanske självinducerar svängningar så den får fnatt.

Senast ändrad:
ja, stäng av antishake, snacka om fånigt försäljningsknep. Alltså AS - funkar lika bra att hålla kameran stadigt.

Fast nu skojade jag lite.
Men Patrick. Var inte allt det här bara ett förtäckt jippo för att visa dina fina julklappar?
I så fall.
Grattis!
Du lyckades.
Fina leksaker! :)

hälsningar,
/christian, från grannbyn.

(dock, jag har också ett gäng fina julklappar på gång, kommer i dagarna. Och nästa vecka. Fast finast var nog den mellanformatare som dök upp i dag. En fin liten sak. En riktig kamera. Digitalt känns så våren 2004. Nu banne mig slipper jag se bilderna direkt. Känns faktiskt bara avkopplande.)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar