Annons

Vi trodde det var ok att använda bilden...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arpandor

Medlem
Hej!
Vore tacksam om någon kunde ge mig en konkret summa jag kan begära av kommunen.

Upptäckte här om dagen att en av mina bilder har använts i en brochyr (Eskilstuna kultur och fritidsguide 04-05) helt utan min tillåtelse och vetskap. Dessutom finns inte mitt namn som upphovsman angivet.
Bilden är svartvit 4X7cm.

Brochyren är reklamfinansierad och trycks i en upplaga av ca 50 800 ex.

Efter kontakt med ansvariga hävdade de att de trodde att det var ok att använda bilden.

De hade fått bilden från en annan verksamhet i kommunen där den hade varit med i en utställning för ett antal år sedan.

Nu väntar jag på att de ska återkomma med ersättningsförslag. Vad är rimligt?

Tack på förhand!
Tom H

De ska fanimej piskas hårt för det.
De ska veta mycket väl vad upphovsrätt innebär.

Skaffa en BLF-prislista o rada upp allt så du vet vad som är rimligt.

"Piskas hårt" är säkert jättebra, framför allt om man vill fortsätta att sälja bilder till kommunen. Har de ärligt begått ett misstag ska man föra en diskussion och inte göra sig omöjlig.

Jag är av samma uppfattning som du Calle.

Men det skulle kännas bra om man hade något mer konkret att komma med om de tex erbjuder 500kr som plåster på såren.

Abhraxxas skrev:
De ska fanimej piskas hårt för det.

Visst, dom har gjort fel men om man kan utnyttja situationen till sin fördel är det kanske idé att piska dom lite lösare. Försök först att avgöra om dom kan tänkas köpa bilder i framtiden innan du börjar härja för mycket. Om du bedömer dom som seriösa så ta normalt listpris av dom och chansa på att du får sålt nåt mer nån gång.

På min ort finns det ett antal "fotografer" som ingen vill ha att göra med för att dom kräver listpriset i alla lägen utan minsta hänsyn till kund och förhållanden. Visst ska man ha betalt men att konsekvent köra med listpriset när de flesta andra branscher kan diskutera priset håller inte.

Det är annars jättekul att höra fotografer som alltid kräver listpris försöka pruta på fotoaffären :)

Arpandor skrev:
Men det skulle kännas bra om man hade något mer konkret att komma med om de tex erbjuder 500kr som plåster på såren.

Om det är kommunal verksamhet så har dom ofta något reducerade priser hos t ex bildbyråer. Kan inte nivåerna nåt vidare men jag tror vi (Lysekils kommun) betalade ca 650 spänn hos Aftonbladet för en bild ett tag sen.

fjalstal skrev:
Försök först att avgöra om dom kan tänkas köpa bilder i framtiden innan du börjar härja för mycket. Om du bedömer dom som seriösa så ta normalt listpris av dom och chansa på att du får sålt nåt mer nån gång.
Helt min åsikt, ta listpris nu, påpeka vänligt att de faktiskt gjort fel. Nästa gång kan man kompromissa med priserna.

Det är annars jättekul att höra fotografer som alltid kräver listpris försöka pruta på fotoaffären :)
Eller pruta med rörmokaren, betala målaren svart och tanka ned Photoshop på Kazaa.

Calle S skrev:
"Piskas hårt" är säkert jättebra, framför allt om man vill fortsätta att sälja bilder till kommunen. Har de ärligt begått ett misstag ska man föra en diskussion och inte göra sig omöjlig.

Hmm.. du har rätt där... Min reaktion kom nog mer från hjärtat än hjärnan...

Hade nog själv gått rätt lugnt fram, bränna broar är ju igentligen det sista man vill.

Om det däremot visar sig att de behandlar en som skräp i ett sånt här ärende (som i alla andra), så hade det nog varit dax o tända till lite.

Calle S skrev:
Eller pruta med rörmokaren, betala målaren svart och tanka ned Photoshop på Kazaa.

Hehe, det har man ju aldrig gjort... :)

Fast jag är ju iofs sambo med en fd målare så hon får fixa sånt. Hon kräver att jag uppför mig på ett för mänskligheten normalt sätt i gengäld, vilket känns som en bra affär :D

På min lilla ort är det svårt att få fullt betalt oavsett vad man sysslar med. En av ortens få fotografer tar inte fullt pris för en arkivbild, för då säljer han ändå inget. Det finns inte heller så värst många som fotograferar över huvud taget och intresset är inte heller stort för bilder vilket givetvis speglas i priserna. Själv har jag försökt skapa mig ett namn en längre tid och jag börjar tro att det kan ge resultat till slut.

Abhraxxas skrev:
Hmm.. du har rätt där... Min reaktion kom nog mer från hjärtat än hjärnan...
Det blir lätt så, jag kan också känna på det sättet:)

Om det däremot visar sig att de behandlar en som skräp i ett sånt här ärende (som i alla andra), så hade det nog varit dax o tända till lite.
Sant, men det gäller nog ändå att tända till på rätt sätt även om personen fortsätter att krångla. En kommun har ganska många anställda, och inte alltid helt klara premisser gällande vem som har hand om PR och bilder.

Det är inte säkert att det är samma person man jobbar med nästa gång de vill köpa bilder, det kan vara en människa som är mycket väl insatt i upphovsrätten. Då är det bra om man har rykte om sig som en fotograf som vill ta betalt, men på ett skäligt och rättvist sätt.

fjalstal skrev:
Om det är kommunal verksamhet så har dom ofta något reducerade priser hos t ex bildbyråer.

Så om jag stjäler något i Konsum och dom kommer på mig så ska jag kräva rabatt för att jag är medlem där?

Mycket ska man höra....

Rimligt enligt BLF (förvisso gammal prislista).

Bild i turistbroschyr: Mindre bild, 1795:-

ev.

Bild i informationstryck kommun: Mindre bild 820:-
Utelämnande av fotografs namn : 100% påslag.

Moms tillkommer.

Sen är "hävdade de att de trodde att det var ok att använda bilden." never ever okej, precis som att det inte är okej att hävda att man trodde det var helt okej att ladda ner diverse betalprogram gratis...

Slutet gott allting gott!

Nu är den lilla bildstölden uppklarad. Jag gick efter Jesper Ekvalls( Tack Jeppe!) inlägg:

Bild i informationstryck kommun: Mindre bild 820:-
Utelämnande av fotografs namn : 100% påslag.

Eftersom jag är kommunanställd valde jag att inte bita den hand som föder mig alltför hårt...

Det gick igenom utan problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar