Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vettigt prissättning på ett 35mm f/2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
Halloj!

Jag funderar på att göra mig av med mitt FA 35mm f/2.0 AL. Det är knappt använt och jag tänker sälja det med orginal-låda och objektivcase/påse. Har sett att nypriserna ligger på runt 8.400kr. Så vad är rimligt för ett begagnat som är i nyskick?

5000?

5000 är i minsta laget. 30-35% ner på nypriset om objektivet är i nyskick.

Halloj!

Jag funderar på att göra mig av med mitt FA 35mm f/2.0 AL. Det är knappt använt och jag tänker sälja det med orginal-låda och objektivcase/påse. Har sett att nypriserna ligger på runt 8.400kr. Så vad är rimligt för ett begagnat som är i nyskick?

5000?

Kolla runt på annonsmarknaden och kanske på blocket.

Det ligger ett ute för 3500 som anges till "väldigt fint skick".

Och bara här på sidan finns två köpare på det objektivet, varför inte ta kontakt med dom direkt?

Är det bara jag som tycker att det har blivit lite märkligt. Objektivet fanns ju tidigare för runt 3000 nytt, och är förmodligen inköpt för något i den stilen, men nu när det har slutat tillverkas så ligger det ute för löjligt mycket pengar som jag tvivlar på att någon betalar för det, och för mig är det helt orimligt att betala dubbla nypriset för ett begagnat objektiv, oavsett om det är fint eller ej.

Runt 3000 känns mer rimligt.

Kan inte annat än hålla med, att objektiv har ett sanslöst nypris för tillfället gör inte att man kan sälja det till ett hutlöst pris begagnat.
Dessutom finns Sigmas 30/1.4 för under 5000:- nytt.

Marknadsekonomi?

Man kan ju inte jämföra med vad saker kostade förut, ibland är det köparens marknad, vilket ger låga priser, ibland är det säljarens marknad, då blir det dyrt.

Marknadsekonomi?

Man kan ju inte jämföra med vad saker kostade förut, ibland är det köparens marknad, vilket ger låga priser, ibland är det säljarens marknad, då blir det dyrt.
Jag ser inte riktigt vad som skulle vara så unikt hos FA35 så att någon skulle betala mer än 3000-3500:- (som det brukar gå för begagnat). Säljaren marknad gäller sällan för fotoprylar, om det inte är en väldigt unik samlarpryl.

Att använda nypriset som utgångspunkt för begagnatpriset funkar nog inte så bra när ingen skulle tänka sig betala nypris.

Visst har du rätt att man inte kan använda nypris nu -30% som beg pris rakt av.

Om FA35/2.0 brukar gå för 3000-3500 på marknaden så är det ju marknades pris, just nu. Troligen täcker tillgången efterfrågan, annars hade nog priset varit närmare nypris. Jag misstänker att de som köpt för nypris runt 3000 också kan tänka sig att säljer för samma pris, är ju inte så vanligt att man får tillbaka det man betalat ;)

Känns som konsesus blir att antingen får jag sitta på objektivet ett bra tag tills begagnatpriserna går upp eller nöja mig med att få ut runt 3500 för det. Vilket inte är så illa pinkat ändå.

Jag förstår i ärlighetens namn inte heller varför någon skulle köpa det för drygt åtta tusen, det är ett väldigt bra objektiv, men så bra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar