Annons

Vettigt nybörjarstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

jockehall

Medlem
Hej,

ursäktar om detta tas upp någon annanstans och i så fall är det bara för er moderatorer att låsa denna tråd.

Jag tänkte höra med er gott folk, om ni har något eller några tips på ett vettigt stativ för en nybörjare som mig själv. Har kikat runt litegrann efter stativ, men har ingen aning om vad man "behöver".
Är ute efter ett alltiallo-stativ till en Canon, med vilket jag gärna vill komma relativt lågt ned med -- helst till en billig kostnad.

Tacksam för svar.

Det finns nog ett gäng trådar om stativ och det finns en ganska bra artikel här på FS om det hela åxå http://www.fotosidan.se/cldoc/3660.htm
Det finns ytterligare en artikel här:
http://www.bythom.com/support.htm

Det vore lättare att hjälpa dig om du gav oss en maxbudget, "låg kostnad" innebär ju lite olika saker, beroende på vem man frågar. :)

Två alternativ som jag tycker är bra och prisvärda är dessa:
http://www.fotokungen.com/ShowProduct.aspx?prodid=1895
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xprobcyber

Vilket du ska välja beror ju lite på vad du har för planer för ditt fotograferande och vad du tänkt fästa ovanpå stativet...
Kommer du att använda stativ regelbundet så är det helt klart värt pengarna att satsa på Manfrottot. Ska du använda det nån gång ibland och inte ska använda långa teleobjektiv, eller om du har en starkt begränsad budget så duger Digipod-stativet till mycket...
Om du läser Thom Hogans artikel så ser du ju dock kontentan - att det är bäst att köra "ordentliga grejer" med en gång, för det blir billigare i längden... :)

Har du ännu mer pengar att lägga finns det ju i prakiken nästan ingen övre gräns för hur mycket man kan lägga... :)

Tack för tålamodet, men även för tipsen.

Jag ska ta och läsa igenom det artiklarna och kika över produkterna du tipsade om.

Tack och bock!

Jag håller med föregående skribenter, men om Du tänkt Dig en dryg tusenlapp så har Dörr ett vettigt alternativ:

DÖRR Stativ A4

Finns hos Cyberphoto och finns med ett "värdepaket" där kulled ingår för cirka 1250,-.

Fantastiska möjligheter och funktioner för det priset. Jag var litet väl snabb när köpte mitt första stativ. Hade jag inte varit så impulsiv skulle jag garanterat köpt detta från Dörr.

Nu blev det ett Manfratto med Manfratto kulled. Det blev dyrare, men jag hade fått betydligt mer för pengarna när man jämför med "Dörren" ovan...

Lycka till...

Varför inte pröva det lite udda Benbostativet från Photax. Bl.a vattentätt upp till ca 50 cm. Vändbart hur som helst samt kan ta bilder ca 50cm under marknivå. http://www.photax.se/ Kompletera med multihuvudet. 3 storlekar.

Benbostativen är väldigt flexibla, men i mitt tycke rätt stora när de är ihopfällda. Redan Trekker-versionen är över 70cm ihopfällt och när jag klämt på det så är det inte så stabilt... Detta med reservation för att jag inte klämt på senaste versionen. De större versionerna är däremot stabila, men ofantligt stora...

Stämmer att det känns stort. Men mitt andra val var Manfrotto 055 xpro b vilket är nästan lika stort. 65.5 cm ihopfält och 2,4 kg. Även det med möjlighet till vinklad mittpelare. Valet blev Benbo p.g.a flexibiliteten.

Har det som Robert skriver om som säljs på Fotokungen för 795kr. För mig kändes det som en bra kombination av lämplig arbetshöjd (jag är 183cm lång) där det fortfarande är ganska stadigt upphissat till bekväm höjd. Går att hänga något tungt i kroken undertill om det ska vara stadigare. Lätthanterat i "reglagen" lagom vikt ca 1,8kg. Lagom pris för mig eftersom det främst är tänkt att användas hemmavid när vi fotar barnen osv. Jämförde med lite andra och skillnade gentemot 400kr stativ var stor samtidigt som det kändes som att man fick gå upp rejält i storlek/vikt för att få något stadigare eller gå upp på kolfiber=dyrt för att få något stadigare med samma vikt. Har dock läst recensioner på FS att inte alla är nöjda med kvaliten på det här heller (vissa har haft problem emd trasiga lås till benen)

Köpte samtidigt ett enbensstativ (500kr) Velbon RUP 43 med liten kulled. Hade det på en minisemester till Kolmårdens djurpark nu i veckan till mitt "tunga" Nikon 80-200/2,8 utan bildstabilisering och jag är mycket nöjd med hur enkelt och smidigt det var att ta med sig och använda ett enbensstativ. Smidigt med kulleden som gjorde att stativet gick att fälla längs med objektivet. Och jag är glada för dom snabba "snäpplåsen" i stället för långsammare vridlås. Det var tex superenkelt/bekvämt (Kameran med objektiv och stativ väger närmare 2,5kg) att fota vid "delfinshowen" tex även om motiven var minst sagt svårfångade = många delfinstjärtar blev det!

Senast ändrad:
Roligt med så många svar, tack och bock.

Jag är som sagt nybörjare och funderar egentligen bara på "enklast möjliga" då jag varken har stora krav eller stor plånbok. Stativet för 795 känns intressant, skall läsa på litegrann när jag har tid över imorgon. Erik, det låter bra att det är helt dugligt i höjdled - jag är själv lite längre (193 cm), men det låter ju ändå helt okej.

Jag funderar också på ett lämpligt stativ (kanske under 1500kr) för kamera (ca 800g) och objektiv 70-200 (ca 1400g).
Framför allt skall det vara stabilt och tillräckligt högt (är 185).
Jag har ett DigiPod TR-560A för ca 200kr (Mediamarkt 2009), och det känns lite glappt i alla leder. Kan det vara matkassen på kroken som saknas? ;-)

Egentligen borde man göra bedömningen av stativet efter hur många misslyckade bilder man får innan man köper ett nytt?
Dessutom under vilka förhållanden man får misslyckade bilder. Om det beror på vind, för mjukt underlag, eller något annat.

Sedan blir jag lite sugen på en monopod också.

Jag kan inte låta bli att tänka tillbaka (nästan 40år!), då jag blev truppförbandsmästare i skidskytte, dvs vad kan man klara av fota på frihand. Det ser dock lite väl skakigt ut i sökaren många gånger.

Jag tycker det är en avvägningsfråga i förhållandet på hur släpbart resp stadigt ett stativ skall vara. Ett solidstabilt stativ är jobbigt att ha i ryggsäcken, men ett 800 kronors från expert foto är kanske lite i rangligaste laget. Men å andra sidan är ett dåligt stativ bättre än inget stativ, och ett dåligt stativ blir ofta ett hyffsat stativ om man hänger nått tungt i mitten.
Sen är frågan vilken typ av fotograf man är. Är man fotoklubbsfotograf kanske man kan stå ut med lite billigare än om man försöker leva på sitt fotande.

En lite trist erfaren jag har är att jag tappade en gummifot till mitt stativ. Gick inte att köpa nytt. Sån är värt att fråga om också.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto