Annons

Vettig kompakt för ca 2.000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hm.

Finns det någon vettig kompaktkamera eller superkompakt i lägre prisklassen som tar bra bilder? Testat Ixus 110 IS men nja.. Tycker nog att Canons produkter i IXUS-klassen var bättre förr, med lägre pixlar. Övriga "lull-lull" funktioner som denna kamera har tycker jag inte tillför något.

Något annat vettigt att prova på runt dessa pengar 2.000 +/- 500 kr. (baserat på bästa pris på ex. prisjakt.nu)?

Droppa lite märken och modeller så ska jag kika på dem. =)

Tack!
fredrik

Köp en begagnad från förr då!? 200 kr begagnat ger rätt mycket kamera.

Hm.

Finns det någon vettig kompaktkamera eller superkompakt i lägre prisklassen som tar bra bilder? Testat Ixus 110 IS men nja.. Tycker nog att Canons produkter i IXUS-klassen var bättre förr, med lägre pixlar. Övriga "lull-lull" funktioner som denna kamera har tycker jag inte tillför något.

Något annat vettigt att prova på runt dessa pengar 2.000 +/- 500 kr. (baserat på bästa pris på ex. prisjakt.nu)?

Droppa lite märken och modeller så ska jag kika på dem. =)

Tack!
fredrik

En grundregel: Storleken har betydelse. Ju mindre kameran är desto mindre sensor = mer brus vid samma upplösning, sämre dynamiskt omfång, och ofta diffraktionsbegränsning av skärpa redan vid maxbländare. Vid samma zoomomfång har en större kamera ofta större sensor eller bättre ljusstyrka. Det finns lite att fundera på ffa på utgående modeller. Kolla Ricoh CX-1 som ersatts av CX-2 men den första har faktiskt bättre optik då det är mindre zoomomfång och är delvis därför skarpare. Mediamarkt som dock ej finns på nätet kan vara värt att kolla. Dessa har en väldigt fin TFT skärm på 920000 punkter. Annars överväg begagnatmarknaden på t ex blocket. Canon G7 kan ofta prutas till 2000:- och ta'r extremt bra bilder men saknar RAW format vilka i stort sett alla andra kompakter (bortsett från andra G kameror, Panasonic LX, och Ricoh GR) saknar också. Ibland kan synas en beg Canon A650 vilket är nästan samma kamera som G7 med lite andra kontroller och utseende för kanske 1000-1500:-. Superkompakter är ändå mer av kompromisser och är frågan om portabilitet gentemot bildkvalitet. Kan man tänka sig något lite större och gå upp i pris till 2995:- ta'r man ett stort kliv upp i bildkvalitet men ett mindre steg upp i storlek till den minsta systemkameran med en äkta spegelreflexsökare - Olympus E420 (Japanfoto).

Hm...Olympusen där...ja, jag ska fundera. Suget efter en ersättare till min D50 är stort med. Men jag ska kolla runt och avvakta. =) Tack för tipsen!

/Fredrik

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto