Annons

Vet du om myphotobook.se beskär mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Jag tänkte fråga här om någon vet istället för att maila dom igen. Dom tar sån tid på sig att svara och jag har redan mailat två gånger.

Har du beställt därifrån och vet om dom beskär bilderna eller inte?

I programmet man "gör" boken i så har mina bilderna hamnat utanför sidan trots att dom har exakta mått. Så jag undrar om det som visas i förhandsgranskningen är den slutgiltiga sidan (så som den kommer se ut) eller om bilden kommer lägga till sig med exakta mått när jag beställt den.

Om nån annan ska beställa därifrån så kan jag passa på att säga att dom vill ha bilderna sRBG och inte Adobe samt att man inte kan lägga en bild som omslag utan måste dela på den. Ingen färgprofil till softproofing hade dom heller.

Om någon moderator ser detta kanske du kan flytta tården också. Jag vet inte vad jag tänkte på när jag lade den här.

Boken jag ska beställa är 20,4 x 27 cm och det är 2410 x 3189 px. Precis dom måtten har min bild. Men så står det att bildramen är 22,15 x 27 cm, trots att jag fyllt ut den åt alla sidkanter. Den borde ju också vara 2410 x 3189 px då, men icke.

Bilagor

• wut.jpg
    wut.jpg
    53.2 KB · Visningar: 198
Om någon moderator ser detta kanske du kan flytta tården också. Jag vet inte vad jag tänkte på när jag lade den här.

Hej, med en sak kan jag hjälpa dig - jag vet att mina inlägg dubbelkollas av en moderator så kanske blir den flyttad till ett annat forum ;-)

20,4 x 27 cm och det är 2410 x 3189 pixel... räkna med att tryckeriets skärmaskin ha ett felmarginal på 3-5 mm.

Jag vet inte hur Myphotobooks användargränssnitt ser ut exakt, men om du maximera en bild så att den fyller hela sidan, så kan du räkna med att 3-5 mm runtom skärs bort.

sRGB som färgrymd räcker fullt ut, färgprofilen som används i DIGITALtryck är enda mycket mindre.

Mer info finns här: http://www.pixbookdesign.com/PBD/FOGRA27.html

MVH,

//Volker

Bra länk Volker, ska läsa senare.
Ja det är lite irriterande program det här. Om jag minskar bildens ram så syns helt plötsligt hela bilden. Men då visas också mellan 5-7 mm av bakgrunden. Man får väl hoppas på att dom beskär så mycket då, annars blir det inte så snyggt med en vit ram runt bilden (när man inte tänkt sig det).

Men jag tror jag måste maila dom och fråga ännu en gång. 600 spänn är för mycket att slänga bort om det skulle bli fel, det är dumt att chansa.

Min erfarenhet är att det försvinner lite trots att man beskurit till exakt rätt storlek, alltså att det blir som i förhandsvisningen. Antingen får du se till att inte beskära så det inte är risk att något viktigt försvinner eller så får du göra en ram runt om som delvis äts upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar