Annons

Vertikalgreppsproblem!

Produkter
(logga in för att koppla)

badanaken

Medlem
Har inhandflat en nikon d100 med batterigrepp. och igår tillm in stora førtvivlan gick det inte att at bilder længre. jag har ett vertikalgrepp och nær jag førsøkte ta så øppnade sig slutaren sen blinkade displayen error. før att stænga slutaren fick jag trycka en gång till och då stængdes den. nær jag sedan tog ut vertikalgreppet och sastte in ett vanligt batteri fubnkade allt perfekt igen. Nu har jag zatt i original batteriet i vertikalgreppet och nu verkar allt funka som det ska.

Slutsats. Att man inte ska andvænda dubbel a batterier utan køra med lithiumbatterier. Ær felet så enkelt eller kan det vara något annat fel? Kan strømtillførslen med vanliga aa batterier bli oregeløbunden? Før batteriindikatorn visade fullt æven nær det inte fungerade.

Tacksam før hjælp eller liknande erfarenheter..

v.h

jacob
 
Är det inta bara lite oxid på batteribläcken så att det blir lite lagom med glappkontakt?
Prova att skrapa lite med ett vasst föremål på både batteripol och metallbläcken i vertikalgreppet.

Skrapa försiktigt, peta inte hål på något annant...
 
har kollat batteriblæcken. dom ser rena och fina ut men ska kolla en extra gång. men ær det inet konstigt att det fungerar med lithiumbatteriet. dvs. original batteriet och inte med aa batterierna
 
badanaken skrev:
har kollat batteriblæcken. dom ser rena och fina ut men ska kolla en extra gång. men ær det inet konstigt att det fungerar med lithiumbatteriet. dvs. original batteriet och inte med aa batterierna

Jag har haft en D100 med grepp. Och den funkar inte med vanliga AA batterier enligt Nikon Service. jag lyckades bara knäppa en bild, sen fick jag ERR meddelande, och låst kamera. Den funkar med Lithium AA engångsbatterier som går att köpa i affären, inte vanliga AA. Trist!

/ Leif
 
Tack Leif!

Nu ær jag lugn. Kan koncentrera ig på bilderna istællet och inte funderingar på om kameran ær sjuk eller inte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.