Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Verktyg till EOS D30

Produkter
(logga in för att koppla)

Gote

Aktiv medlem
Jag har ett par frågor till er som jobbar med en EOS D30 och har erfarenhet av vertyget ZoomBrowser som följer med. Jag tycker det är praktiskt att använda för att snabbt få överblick av bilderna innan man bearbetar dem i ett mer kraftfullt verktyg, men jag har upptäckt några problem:

1. Om man roterar bilderna försvinner bildinformation (ca halva filstorleken!) och detta kommer naturligtvis inte tillbaka om man roterar tillbaka bilden. Har någon annan märkt detta?

2. När man konverterar RAW-bilder till 16-bitars .tif och slår på "Linear" blir bilderna mycket mörka. Varför?

3. När man tar bilder med dåligt ljus och långa slutartider blir bilderna mycket gryniga även om man slår på den inbyggda korrigeringen i kameran. Detta försvinner dock när man konverterar RAW-bilden med "Linear"-optionen. Varför?

/Vilse i digitalpankakan

ZoomBrowser är nästan universellt hatat bland D30 användare. Att man tappar en massa bildkvalitet genom att rotera är en helt otroligt idiotisk sak som får mig att undra vad Canon tänkte på (Jag är antagligen en bättre programmerare än fotograf, så idiotiskt skrivna program irriterar mig lite)

Men för att svara:
1: Rotera inte i ZoomBrowser, gör det i photoshop istället. Eller byt program.

2: Linjära bilder är inte gammajusterade utan de är som kameran tog dom (Teknisk förklaring: en ccd/cmos reagerar linjärt men vår syn är exponensiell). När man gör en icke-linjär "vanlig" bild sträcker man ut kamerans färgnivåer så att dom ser ut som dom ska. När du klickar i Linear så får du göra det själv. Det kan ge bättre bilder, men är rätt svårt att få naturligt.

Jag skulle använda ett annat program istället för ZB - till exempel Breeze Browser. http://www.breezesys.com

Fred Miranda har photoshop actions för att hantera linjära vilder. http://www.fredmiranda.com

Hoppas det hjälpte lite,
-henrik

Tack för hjälpen Henrik! Där fanns en hel del intressant!

Synd bara att det ska bli så krångligt att få tag på sådana små fiffiga program om man inte vill skicka iväg information om sitt kreditkort hur som helst på Internet. Du har inga tips hur man löser det?

Numera är jag klokare och roterar inte bilderna i ZoomBrowser, men i början när jag testade kameran var jag inte så noga med originalen och en del bilder blev förstörda innan jag upptäckte denna idiotiska "feature".

Tyvärr vet jag inte. Jag har inte köpt någon av programmen själv eftersom jag mest fotar i jpeg (har bara 128mb:s kort än så länge - en microdrive står på önskelistan). Annars finns det kanske andra alternativ till en del?

Men egentligen jag tror det är ganska riskfritt att använda kreditkort på nätet. Jag har aldrig haft några problem i alla fall. Annars kan du kanske prata med dom som gjort programmen och fråga om du kan betala på annat sätt?

Jo.. att dom skickar med ZoomBrowser till en så pass "professionell" (och dyr) kamera som D30n är minst sagt förvånande. Okej om det hade varit en leksakskamera för några tusen.. Det märks att digitala kameror är

Oj! Tryckte på fel knapp :)

... nymodigheter. Det finns en ju fortfarande en hel del barnsjukdomar hos de flesta. Men man kan ju hoppas att det blir bättre.

Visst är det nytt med digitalkameror, men bildbehandling i datorn är ju knappast nån nymodighet så jag tycker det är superklantigt att bygga såna program..

Vad levereras förresten 1D med för programvara?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar