Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Verktyg för objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Någon som har koll på var man får tag på verktyg för att avlägsna frontlinsen. Har sett det förrut men tappat bort länken. Det är ett verktyg med två piggar som man sätter i ringen som sitter utanför den yttersta fronlinsen. Mitt 300/4,0 suger damm värre än en dammsugare. Dammet sitter bakom yttersta linsen. Servade för ett år sedan och det kostade multum så nu är det självpulande som gäller!

Har du provat med ett skjutmåtts spetsar för mätning av innerdiametrar? Kan gå. Det var annars ett bra verktyg för att komma åt att byta en speciell fjäderbricka i tidsinställningsratten på Leicaflex SL.

Vet inte hur just det objketivet ser ut men annars är en klassisk lösning på problemet att man köper en skiftnyckel i lämligstorlek och borrar och gängar två hål i käftarna så att man kan sätta dit metall stift (skruvar) som passar i hålen på det som ska skruvas.

Japp

Har du provat med ett skjutmåtts spetsar för mätning av innerdiametrar? Kan gå. Det var annars ett bra verktyg för att komma åt att byta en speciell fjäderbricka i tidsinställningsratten på Leicaflex SL.

Har inte hittat något bra skjutmått som passa de små jacken på ringen. Ska kolla på jobbet om jag hittar något men bättre är nog ett riktigt verktyg mer rätt storlek på piggarna och möjlighet att låsa avståndet ordentligt.

Vet inte hur just det objketivet ser ut men annars är en klassisk lösning på problemet att man köper en skiftnyckel i lämligstorlek och borrar och gängar två hål i käftarna så att man kan sätta dit metall stift (skruvar) som passar i hålen på det som ska skruvas.

Någonstans mellan 7 och 8 cm i diameter. Det klarar inte ens min rörtång.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto