** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Verktyg för demontering av objektiv, skruvhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Jag ska ge mig på att skruva isär ett manuellt objektiv till Mamiya 645 för att rengöra lamellerna.
Men det är svårt att få tag i verktyg. Jag skulle behöva en "spanner wrench" vad det nu heter på svenska. En typ av nyckel med två ställbara mejslar för att skruva ur ringar med två spår i.
Oljan som smetar lamellerna kommer från fokuseringssnäckan så förmodligen räcker det inte att endast rengöra själva lamellerna. En av linserna behöver också rengöras inifrån.

Helst skulle jag vilja få tag i verktyg härifrån Sverige.
Alternativt få tag i någon medlem här på FS som kan åta sig att rengöra gluggen.
Jag är inte så händig eller van vid att skruva.
Mamiya 2,8/55mm för M645.

Tacksam för tips

På eBay finns massor av såna du nämner. Jag köpte själv en den vägen tidigare i sommar. Runt en hundring för min.
Ett tips jag fick var att tejpa över linsytorna så de inte skadas om man slinter

Vanlig passare eller sax är vanskligt med risk för sabotage.

Micro-tool.de är helt klart ett vettigt alternativ med mycket att välja på.

Jag kan montera bort fronten och första linsgruppen och komma ner till bländarmekanismen.
men att öppna paktet med lamellerna ser vanskligt ut. Jag kommer ej heller åt undersidan på lamellerna utan att skruva bort de bakre linserna.
Lamellerna måst vara rena och blanka för att fungera. Risken är stor för fortsatt nedsölning om mer olja kryper ut på dem.

På eBay finns massor av såna du nämner. Jag köpte själv en den vägen tidigare i sommar. Runt en hundring för min.
Ett tips jag fick var att tejpa över linsytorna så de inte skadas om man slinter

Hur fixade du betalningen på eBay?
(Jag prövade att köpa från ett kinesiskt företag en gång på eBay via Paypal men det fungerade aldrig)

PayPal, inga problem.
Jag har inte anslutit mitt kort utan gör en överföring från min nätbank. Tar ett par dagar extra o man får runda lite uppåt f.a täcka kommande uttag i dollar,euro etc, vars exakta kurs vid betalningstillfället man bara kan uppskatta. Jag tar det omaket

Ungefär vart 10e paket försvinner på vägen för mig. Men det har aldrig varit något problem att få pengarna tillbaka från säljarna.

OK. Det kan vara värt att göra ett nytt försök med PayPal (förmodligen var det säljaren som strulade vid mitt senaste försök).

Jag får dammsuga Ebay, det kanske finns något paket med sugproppar, mejslar och de grejer man kan behöva. Jag har några fler gluggar i fint skick som förhoppningsvis funkar felfritt ett tag.
Men det kan behövas verktyg ifall fler objektiv införskaffas med behov av en genomgång.
Gluggar som har stått länge på hyllan behöver ofta en rundsmörjning.
Alltid kul att lära sig något nytt (med risk för ras):)

Vanlig passare eller sax är vanskligt med risk för sabotage.

Micro-tool.de är helt klart ett vettigt alternativ med mycket att välja på.

Jag kan montera bort fronten och första linsgruppen och komma ner till bländarmekanismen.
men att öppna paktet med lamellerna ser vanskligt ut. Jag kommer ej heller åt undersidan på lamellerna utan att skruva bort de bakre linserna.
Lamellerna måst vara rena och blanka för att fungera. Risken är stor för fortsatt nedsölning om mer olja kryper ut på dem.

Baksidan (som man mätter innerdiametrar med) av skjutmått brukar fungera riktigt bra.

/Karl

Jag tar ofta till vad som finns hemma om det så är gem, sax eller nå't men ... jag provade skjutmått men gav upp direkt, kanterna var lite fasade och så var det för vekt. Risken här är att spåren i objektivringarna man ska ha loss skadas, eller så slinter man och repar glaset och det finns ju ingen ångraknapp som vi annars numer är vana vid :-( Så i detta fall säger jag, använd riktiga verktyg (och det jag köpte från HongKong var riktigt nog)

Passare fungerar klockrent eftersom de går att låsa på exakt rätt diameter, men det ska helst vara en nautisk passare med nål i båda ändor, inte en passare för pennor. Skjutmått fungerar också ganska bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar