Annons

Verkligen värt att köpa dyrt minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

rydellen

Medlem
Har en Nikon D80 och har hittills bara kört med ett 1gb San Disk Ultra II och med det kortet, snarare min kamera, kan jag ta 6 bilder i följd i 3bps. Detta innebär att min kamera har en buffert på 6 kort i storlek för full Raw format.

Det jag undrar är om det är värt att köpa ett San Disk Extreme III 2gb som ska vara det snabbaste till D80n för att då kanske hinna ta 7 bilder i sekvens istället för 6? För det påverkar inte så mycket mer än så eller?

Är det isåfall bättre för mig att köpa ett sämre kort med 4gb minne i stället för samma peng?

Och det här med Sdhc, vad innebär det? Funkar dem som ett vanligt SDkort?

Isåfall är

http://se.pricerunner.com/pl/61-850191/Minneskort/SanDisk-Ultra-II-SDHC-4GB-priser

ett bra köp.

Tacksam för snabbt svar! Rydellen
 
SDHC är SD kort på mer än 2Gb och dom fungerar som vanliga SD kort om kameran stöder dom, annars får du bara ut 2Gb.

Använder du en kortläsare för att föra över bilderna till datorn så kommer det att gå snabbare med ett III kort istället för ett II kort. Din kamera kommer inte att bli så mycket snabbare eller bättre ...
 
Jag har sällan utnyttjat snabbare kort än de långsammaste :LOL: !

MVH Niclas, som kört mycket 1D...
 
Så även om jag tänkt fota en del skid/snowboard sekvenser tjänat jag inte så mycket på ett snabbare alltså? 6 Bilder som jag har med mitt gamla Ultra II borde räcka tycker jag...Stöder D80n SDHC? Antar det men hittar inget på nikon.se
 
Beror helt på vad man fotar hur..

OM kameran är snabb och du vill utnyttja hela bufferten så kanske du har behov för snabba kort.

Vad som gäller just din kamera vågar jag inte säga.

Andra vet mer.. många har väl förstahandsinfo också.

Men jag är dock tämligen övertygad om att många har onödigt snabba kort... ;)

MVH Niclas,
 
Ja den sidan har jag gått igenom, men frågan är hur många fler bilder jag kan ta i en sekvens med min D80 med ett riktigt snabbt kort som tex: Extreme III som är bäst till D80..?
Nu tar jag 6st, blir förbättringen tex bara 1 bild extra eller vad kan man räkna med?

Någon som kan Nikon D80 bra som kan förklara?
 
violator skrev:
SDHC är SD kort på mer än 2Gb och dom fungerar som vanliga SD kort om kameran stöder dom, annars får du bara ut 2Gb.

lite tveksam till detta då min dator med inbyggd SD läsare men ej stöd för SDHC inte kan läsa mitt SDHC kort alls.
 
rydellen skrev:
Nu tar jag 6st, blir förbättringen tex bara 1 bild extra eller vad kan man räkna med?
Enligt dpreviews test så tar D80 sex bilder med 3 fps och sedan sjunker frekvensen till 1,1 fps med Extreme III 2 GB (och ett snabbt Lexar). Efter att bufferten är fylld kan du nog helt enkelt inte räkna med bibehållen bildfrekvens oavsett hur snabba kort du köper.

En snabbare kamera eller gå över till jpeg är nog enda lösningen om du behöver maximal bildfrekvens i längre serier än sex bilder.

Min kamera har också bara sex bilders raw-buffert och trots att jag har högre bildfrekvens är min erfarenhet är att det oftast räcker till om man inte börjar knäppa för tidigt. Du har trots allt två sekunder på dig med full bildfrekvens så träna på att använda dem klokt så tror jag inte du kommer att uppleva det så begränsande.
 
Ok tack så mycket för svaret! Då satsar jag på ett kort med mycket minne istället för just ett som är snabbast.
Ha en bra kväll/natt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.