Annons

Ver. 2.0 till FE Optik finns för nedladdning nu

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Uppdaterade mina 2 favoriter idag SEL5518Z och SEL2870
Mjukvaran finns för både PC och Apple på
http://www.sony-asia.com/support/download/602227/product/sel55f18z

Software Update

In addition to the new lenses and converters, Sony has today released a software update for select FE full-frame E-mount lenses including SEL35F28Z, SEL2470Z, SEL55F18Z, SEL70200G and SEL2870 to shorten start up time when mounted on α E-mount camera bodies. An additional software release for lens performance will be available in late March – please check the details at the Sony e-support site (www.esupport.sony.com) for more information.

Nu startar den upp blixtsnabbt till skillnad mot förr då motivet ofta var borta när kameran väl hade startat upp. BRA SONY!
 
2.0

Om jag inte fattat fel är det väl samma lens Firmware till alla?
Lens update 2.0, så det spelar väl ingen roll vilket objektiv av de
omtalade man använder, Sony A7 ver 1.10 kamera & 2 Lens borde
vara de senaste Firmwaren :)
 
Du får göra vad du vill för mig men jag kan bara upplysa om att den fil jag laddade ner heter Update_SEL35F28ZV2D.exe. Varför gör man en sådan om det är samma fil för alla?
 
Fel av mig, sorry

Ni har rätt, fixade SEL35F28Z först och det ver2, satte på SEL70200G sedan och den visade ver1, tack för rättelsen, hade nog inte märkt det direkt om ni inte påpekad det ;-)
 
Det är själva objektiven som uppdateras, så det är inte så konstigt att det krävs olika fw för olika objektiv.

Lite märkligt att det ska vara så svårt att få till det där med uppstartstiden från början - det borde ha märkts rätt bra redan under Sonys egna tester tycker jag, men det är ju bra att de fixar det i alla fall.
 
Håller med Anders, det är konstigt att det här upprepas gång efter gång. När motorzoomen E 16-50mm kom så var den otroligt seg både att ställa sig i startläge och fälla ihop sig efter strömavslag. Det tog nog 4-5 sekunder i båda fallen när man stängde av. Helt oacceptabelt. Men det blev en helt annan grej efter ny firmware då också.
 
Det blir skillnad, så det är klart värt att uppdatera. Körde både 35:an och 70-200:an. Jag skulle vilja veta vad de faktiskt gjort.
 
Är det någon mer än jag som har haft problem med uppgraderingen? Får den inte att gå igenom även om programmet registrerar det som att jag har v0.1 och den skall gå till 0.2. När jag sen påbörjar uppgraderingen så händer det inte mycket utan det laddar grönt på datorskärmen men i kameran så stannar "progress baren" och det händer nada...

Försöker lyfta 35mm f/2.8
 
Har du original USB-sladden till laddaren?
Inte för att jag tror att det har någon betydelse men Sony talar ju om att de inte tar ansvar för något annat. Laddat batteri i kameran?
 
Japp, originalkabeln sitter i och batteriet var/är laddat till ca 80% vilket är över de tre pluttar som måste finnas enligt instruktion.

Nu har jag en Mac och inte PC om det nu spelar någon roll i själva installationsfasen men jag har tidigare uppgraderat kamera firmware utan problem.
 
IMac

Ja hade också lite problem när jag uppdaterade 35F2.8 & 70200F4, har en IMac middle 2011 & jag kör OSX 10.9, har Sony Play memories App på alla mina Apple produkter, varje gång jag försökte ansluta A7:an startade Appen upp, valde då att stänga ner dom via papperskorgen! Lyckades till slut uppdatera båda genom att trycka på "Meny" knappen på A7:an, då visade den USB anslutning & började med Firmware uppdateringen, jag lyckades efter ett par försök!! Jag antar att du har USB anslutningen på "Massminne", tyckte hela förfarandet var krångligt, då jag gjorde exakt vad som stod i Firmware uppdateringen, sedan var det inte exakt samma instruktioner, när A7:an började med uppdateringen följde jag vad som stod i uppdaterings rutan på Datorn, inte det som stod på webb sidan för uppdatering, lite märkligt, kan tyckas, men det löste sig till slut ;-)
 
Kan de ha blandat ihop firmwareprogrammet för uppdatering av själva kameran med uppdatering av firmware i objektiven? Tycker också att instruktionen såg konstig ut först men följer man instruktionerna på skärmen så ska det ju funka om man ställt USB-porten som man ska i kameran.
 
Testade min 35:a på min NEX 7 som jag tyckt lagga med min 16-50 motorzoom tidigare. Det tog ett tag innan Live View stabiliseras eller EVF:en stabiliseras med det objektivet trots att jag uppdaterat firmware i det tidigare. Men med 35:an är laggningen nu borta. Så objektivens funktion kan ju ibland kanske vara orsaken till att hela kameraekipaget inte känns responsivt. Jag tror man ska vara lite medveten om detta också. Nu känns det bara fint med både NEX 7 och A7r tycker jag. Kul!

Synd bara att sånt hela tiden sker när Sony är i farten. Det drar ju verkligen ner helhetsintrycket så jag är lite förundrad att Sony bjuder på såna smashlägen för kritik och belaackare. Det tyder på att man slarvar lite i onödan tycker jag när det är enkelt avhjälpt i många fall..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.