Annons

Ventilation i mörkrum samt mycket kalkrikt vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Börjar bli många frågor och då har jag inte ens satt upp första hyllan i "skrubben".
Har en fundering kring ventilation eftersom jag skall göra om en liten klädskrubb till mörkrum. Är några av kemikalierna häsofarliga??Ventilationen är obefintlig kan tilläggas..


Sedan har jag ett mycket kalkrikt vatten hemma. Har sökt och läst på forumet, men inte blivit helt klok på det.
När man sköljt klart i vanligt vatten, hur beter man sig sedan med vätmedelet. Blandar man det direkt med vatten i framkallningsdosan? Hur länge skall det ligga. Skall man agitera då också eller?
Såg att en del förespråkar destilerat vatten!? Känns lite krånligt att använda annat än kranvattnet, men måste man så måste man....

//Jocke
 
Använd destillerat vatten till sista sköljningen, tillsammans med eventuellt vätmedel.

Det går inte åt mycket, 3 dl per film, men jag lovar att det är värt det för att slippa kalkfläckar.
 
Angående vätmedel:

Enklast är att dosera vätmedlet direkt i dosan när den är fyllt med vatten. Observera att koncentrationen ska vara rätt (de flesta ska spädas 1+200). Vänd dosan försiktigt en eller två gånger och låt den stå ca 1 min. Häll ut och ta ut spiralerna.
 
Tack! Ytterligare ett potentiellt problem löst. Hoppas jag kommer så långt innan tuppar av utav vätskorna :)

//Jocke
 
Joa skrev:
Hoppas jag kommer så långt innan tuppar av utav vätskorna :)
Om det är filmframkallning du pratar om så behöver du ju inte göra det i mörkret. Det gör du ju med fördel i köket där det är ljust och trevligt och där det finns rinnande vatten.
 
Ja det har du ju rätt i!!
Hade redan tagit mig förbi den delen och var redan i tanken inne i mörkrummet med förstoringsapparaten.
Tankevurpa. Sorry!

//Jocke
 
Joa skrev:
Börjar bli många frågor och då har jag inte ens satt upp första hyllan i "skrubben".
Har en fundering kring ventilation eftersom jag skall göra om en liten klädskrubb till mörkrum. Är några av kemikalierna häsofarliga??Ventilationen är obefintlig kan tilläggas..

Jag hade själv ett pytte-mörkrum en gång. Kemikalierna är inte helt o-giftiga men luktar inte så mycket. De kan dock utveckla allergier och är säkert cancerogena. Det är busenkelt att sätta en liten fläkt i någon vägg. Det skulle nog jag göra idag.
Man laddar dosan i mörkrummet, men framkallar filmen i köket som sagt.
 
Enligt de riktlinjer som finns för grafiskt arbete skall luften bytas var 12:e minut i mörkrummet.

Vilket ställer en del krav på snurran ;-)

Framkallaren är ”farligast”. framförallt är det risk för allergier som lurar. Du kan också få problem med torrsprickor och överkänslighet mot vissa ämnen, kålrötter(!) är ett exempel på vad man kan bli överkänslig för.

Allra värst är intorkad kemi som dammar runt i luften.

Jag skulle i dagens läge inte använda ett mörkrum utan bra ventilation. Skannar hellre.
 
Min far installerade en fläkt i mörkrummet som suger ut luften ut i det fria, medan en ventil med ljussluss tar in luft från hallen utanför mörkrummet. Det fungerar bra.

De värsta ångorna är från selen- och svaveltonare. Svaveltonare bör man dock helst inte använda i ett rum där man förvarar bilder, film och papper. Risken finns att ångorna får bilssilvret att gulna.
 
Skall man vara riktigt ambitiös när det gäller mörkrumsventilation skall man installera en fläkt MED FILTER som blåser luft IN i mörkrummet och släppa ut denna luft genom ljusslussar. Då bildas ett övertryck i mörkrummet som gör att damm och smuts har svårare att komma in. En sån här installation är inte mycket svårare att göra än den installation som beskrivs ovan. Kan vara väl värt det lilla extra besväret.


mvh

Fredrik
 
Hmm, låter inte bra. På tal om pytte-mörkrum så mätte jag det precis. 150x80 cm. Snacka om pytte, men vad gör man inte för att expandera sitt intresse.
Ventilation, tja, jag hyr ju privat så det är ju inte bara att såga och jag tror det blir svårt att få igenom att han skall ventilera en klädkammare.
Finns det inte luftrenare man kan köpa (finns ju i damsugare i alla fall) eller de kanske inte kan fånga upp kemikalier utan bara dam o.dyl?
Gasmask kanske är sista utvägen ;-)


//Jocke
 
De vätskor som luktar mest är ju som sagt tonarna, och när du använder dem så kan du ju ha det ljust i rummet, och dörren öppen. Du måste förstås vädra ibland även när du inte använder illaluktande kemikalier, så du inte kvävs. ;-)

Stoppbadet luktar ättika, och kanske är störande för vissa. Då går det bra att använda citronsyra istället, som inte luktar.
 
Mitt mörkrum ligger i källaren, och jag har installerat en vanlig badrumsfläkt för att få lite bättre luft. Dom är i regel ganska tysta, vilket jag tycker är ganska viktigt.
Jag suger ut den använda luften och får ju då in uppvärmd luft från resten av huset. Skulle jag blåsa in ny luft flyttar man ju bar den dåliga luften lite längre in i huset samtidigt som man troligen kyler ned rummet fortare.
Ett allternativ är att skaffa en begagnada köksfläkt och montera på lämplig plats. Dom är ju i regel reglerbara i hastighet vilket ju är en fördel
 
Får se hur jag löser det. Ombyggnationer är nog som sagt aja-baja. Så det blir till att vädra med jämna mellanrum.
Kanske inte så effektivt att bara göra ett kort och sedan måsta vädra ut!

//Jocke
 
Vertikala skålar, som t ex Nova, med sin lilla öppning borde väl avge mindre med skadliga "avgaser" än vanliga skålar?
Dessutom tar dom mycket liten plats. Det är ju en fördel om man har ett litet mörkrum.
Tyvärr är dom dyra.

Olle
 
Har samma problem och efter diskussion med kamrater ska jag prova att installera en 13W fläkt från Claes Ohlson (Effekt 13 W/0,06 A. Luftflöde 0,65 m3/min. Storlek 80x80x42 mm) i dörren, ska smita upp på vinden för att kolla om det finns nån extra dörr ifall det blir problem... annars får det bli genom träväggen ovanför dörren.
Genom att sätta den högt förs den varma luften ut så att det inte blir för varmt i det lilla utrymmet.
Problemet med ljus löser vi genom att montera ett rör över fläkten på utsidan,en skarp krök (90 grader) på röret gör att inget ljus kommer in.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.