Annons

Vems är bildrätten.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorryquai

Aktiv medlem
Jobbade på en lokaltidning förut, men blev uppsagd efter ett halvår då företaget inte hade råd att ha kvar mig som fast anställd.

För någon vecka sedan så blev jag anlitad igen, som timanställd. Åkte ut på ett uppdrag och fotade åt tidningens räkning.

Fick idag ett samtal från kunden som vi var ute och gjorde jobb hos. Denna tyckte att en bild som jag tog var kanonbra, ville köpa rättigheterna till den.

Då undrar jag hur det räknas, vems är bildrätten, min eller tidningens? Inga avtal mellan mig och arbetsgivare, förutom timanställning, existerar.

//Lorry

Ja, detta skulle jag med vilja veta!!
Jag har blivit erbjuden ett jobb hos en tidning för att fotografera mingel, och då skulle jag få timlön för detta. Men jag kommer att fotografera med egen utrustning. Så frågan är ju så klart, vem är ägaren för bilden? Kan man kanske ha dubbla ägare, att både tidningen och jag får rätt att göra vad vi vill med bilderna? Tacksam för ett svar!

det går att ha ngt som heter delad användarrätt. Vad som ingår där vet jag inte exakt.

Det är alltid fotografen som äger rättigheterna till bilden om inte annat avtal slutits.

Vet ej till fullo men om inga begränsningar i avtalet slutits mellan tidningen och dig så är det väl inget som hindrar att du säjer bilden vidare.
Tidningen kan däremot inte sälja bilden vidare om inte ett sådant avtal slutits mellan er.

Intressant ämne

ja, väldigt intressant ämne för jag vill ändå behålla rättigheterna på mina bilder och göra vad jag vill med de. Hmmm, forstätt post här så man får nån aning om vad som väntar när man ska snacka med högsta hönset.. ;)

Sådant brukar vara specat i anställningskontraktet.

Jag jobbar som programmerare, också ett kreativt arbete där jag med egna ideer måste lösa problem.
All kod som jag prouducerar äger min arbetsgivare, ideerna äger jag.

Så har alla kontrakt jag har jobbat under fungerat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar