Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem största printar?

Produkter
(logga in för att koppla)

emptylooks

Aktiv medlem
Hejsan,

Undrar vart man kan skriva ut största möjliga format.
Fotar ju en del storformat och tanken slåt hur häftigt det vore med en utställning med riktigt gigantiska utskrifter. Vet att Crimson skriver ut max 100x70 vilket är rätt stort iofs men låt säga om man ville ha 2m x 1.5m ? Eller super panorama på 3m x 1m tex. Vore läkert att ha hemma också.

Är det omöjligt eller möjligt men otroligt dyrt?

Mvh,
Jonas

Senast ändrad:
Finns ju även möjligheten att lämna in och få det som fototapet tillbaka, då kan du fylla en hel vägg med ditt foto ;)

Njet!

Med crimsons prefixtjänst kan du beställa med bredd/ höjd av 123 cm och hur långt du vill på andra hållet! Inga som helst problem med 3x1 m med andra ord!

Tänk på att det är väldigt dyrt att rama in så stora printar, men för all del, det kan vara värt att kolla på metalliserade (minns inte vad tekniken heter egentligen) printar också. Det är väldigt snyggt när det handlar om stora printar.

Med crimsons prefixtjänst kan du beställa med bredd/ höjd av 123 cm och hur långt du vill på andra hållet! Inga som helst problem med 3x1 m med andra ord!

Gör dom? Det är ju faktiskt riktigt bra :)

Så max i fyrkants format är 123cm x 123cm. Är betydlig bättre än 70 x70 som jag trodde var Crimson max gräns för det.

Åh men 1500 är ändå överkomligt ifall man skulle ta en riktigt bra bild. *r ju inget man skriver ut varje dag och det blir ju mäktigt och unikt:)

Tror montering på kapa blir svårt att få hem i en hel bit:)

Big image ser ju häftiga ut, men står inga priser. Brukar betyda väldigt höga summor?
Men helt klart värt att höra med dom:)

Åh men 1500 är ändå överkomligt ifall man skulle ta en riktigt bra bild. *r ju inget man skriver ut varje dag och det blir ju mäktigt och unikt:)

Tror montering på kapa blir svårt att få hem i en hel bit:)

Big image ser ju häftiga ut, men står inga priser. Brukar betyda väldigt höga summor?
Men helt klart värt att höra med dom:)

Big Image gör största bilderna på mjuka material, som tyg. Ska alltså inte monteras på Kapa.

Ska du skriva ut på papper är de största formaten oftast 150 cm, eftersom det är få papper som är större än så. Vår största skrivare är ett par Epson-skrivare på 64", vilket är 162 cm bredd. Pappersrullen är 15 meter lång.

Big Image gör största bilderna på mjuka material, som tyg. Ska alltså inte monteras på Kapa.

Ska du skriva ut på papper är de största formaten oftast 150 cm, eftersom det är få papper som är större än så. Vår största skrivare är ett par Epson-skrivare på 64", vilket är 162 cm bredd. Pappersrullen är 15 meter lång.

162cm x 162cm eller 162x (ca) x 200cm vore fett fotat med 8x10 kamera:) Något ca pris på det vid enstaka utskrifter?

162cm x 162cm eller 162x (ca) x 200cm vore fett fotat med 8x10 kamera:) Något ca pris på det vid enstaka utskrifter?

På 162 cm är du begränsad när det gäller papper, men det finns några stycken idag. Kommer säkert fler framöver. Beroende på papper tar vi 22-26 kr/centimeter på den bredden, det gör att en 2 m lång bild skulle då kosta mellan 4400 kr och upp till 5200 kr. Det är ett pris utan moms, eftersom vi arbetar med företagskunder.

För en slutkonsument, ej företag, så rekommenderar jag dessa:

http://www.postfoto.se/foerstoringar-och-canvas.html

Kommer personligen använda dem för att göra mina tryck med. Ser väldigt intressant ut med att man kan göra tryck på 2-4 delade tavlor som ändå visar samma motiv genom hela utsträckningen.

Annars är det Crimson som gäller om man vill ha "specialare".

Personligen skulle jag undvika många av de billiga företagen som skriver ut stort. Ska jag hänga något på väggen hemma (eller på jobbet) vill jag ha koll på färghantering och dylikt, och då tycker jag det är värt att anlita t.ex. Crimson.

Det förutsätter förstås att man har kalibrerade/profilerade skärmar också - annars vet man ändå inte hur det blir ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar