Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem ska man fakturera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe56

Medlem
I en lokal annonstidning har de använt inte mindre än 7 av mina bilder till annonser och redaktionellt material. De har angett mig som fotograf men har inte haft mitt tillstånd till publicering. Självklart kommer jag att fakturera för detta övertramp, bilderna i den redaktionella texten är ansvarig utgivares ansvar... men nu till själva frågan. Ska jag fakturera tidningen för bilderna i annonsen också eller är det till annonsören jag ska vända mig?
 
I en lokal annonstidning har de använt inte mindre än 7 av mina bilder till annonser och redaktionellt material. De har angett mig som fotograf men har inte haft mitt tillstånd till publicering. Självklart kommer jag att fakturera för detta övertramp, bilderna i den redaktionella texten är ansvarig utgivares ansvar... men nu till själva frågan. Ska jag fakturera tidningen för bilderna i annonsen också eller är det till annonsören jag ska vända mig?

Fakturera tidningen för de redaktionella bilderna och annonsörerna för annonsbilderna. Det borde stämma med deras ansvar.Tidningen ansvarar ju definitivt för de redaktionella bilderna och det är troligt att annonsören ansvarar för "sina" bilder.
 
Bilderna kommer från en hemsida som jag gjorde åt annonsören i fråga. Mina tankar om annons bilden är att ansvarig utgivare är ansvarig för ALLT innehåll i tidningen.
Likt många annonstidningar på mindre orter så "bjuder" de på annonsproduktion... m.a.o. så är det tidningen som gjort annonsen.
Jag är också lite rädd att tidningen försöker slå bort det hela att det redaktionella materialet är en "redaktionell annons" och att de skjuter ifrån sig ansvaret till en ganska liten kund som skulle ha svårt att fixa full betalning (i mina beräkningar rör det sig om ca 60.000 + moms).
 
Senast ändrad:
Men om det som du själv säger är en annonstidning så faller bilderna inte under redaktionell användning även om det ser ut som redaktionellt så är det bara fejk. Företaget som använt dina bilder betalar bergis på samma sätt för "artikeln" som dom gör för de regelräta annonserna. Frågan blir ju då vad för typ av avtal du gjorde med företaget ursprungligen för du sålde väl bilderna till hemsidan, skrev ni något om att dom endast fick publiceras där?
 
Muntligt avtal där bilderna skulle användas på hemsidan och till interna trycksake.
Nybörjarfel... jag vet, men det var ett tag sen nu.
Hur som helst så har de aldrig fått mitt godkännande till att distribuera bilderna fritt.
 
Ok, tråkigt, tråkigt jag tror dock inte att tidningen p.g.a dess natur kan ställas till svars för detta men å andra sidan finns det säkert bättre källor än mig. Hör efter med den där bildombudsmannen eller vad det hette, Teste i efternamn tror jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.