Annons

Vem kontaktar man lämpligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgene

Aktiv medlem
Jag undrar kort och gott vem man lämpligen kontaktar på en tidningsredaktion om man...:

a) ...har någon enstaka bild man tror att tidningen kan vara intresserade av? (Ofta finns det ju en tidsfaktor, varför det är viktigt att få tag i "rätt" person direkt).

b) ...vill höra sig för huruvida tidningen är intresserade av ett frilansjobb/-reportage/-artikel? (Antingen ett jobb man planerar att göra och vill sondera intresset för, eller ett jobb som redan är utfört).

Alla svar och tips mottages tacksamt :)

Där jag jobbar så finns det på dagen en nyhetschef och nattetid en nattchef. Det är dem som har hand om och väljer ut vad som skall tas med. Så prova slå en signal till tidningens växel och be dem lotsa dig till någon motsvarande där.

När det gäller enstaka bilder av aktuella händelser kan det vara lönt att kolla in om tidningarna det är fråga om har nån lämplig mailadress på sin sida. Så gjorde jag häromdagen när de gula tomtarna "invaderade" Malmö. Mailade 4 bilder direkt till Sydsvenskan, Expressen, Aftonbladet och Metro. Hittade lämpliga adresser på respektive hemsida. I Sydsvenskans fall var det till [email protected] jag skickade bilderna. Slutade med att Sydsvenskan köpte och publicerade en bild.

OK, tack för era svar allihop!
Det hela blev lite klarare än det var innan.

Ingen som har några bra idéer angående vem som kan vara "ansvarig" för frilansjobb och liknande? Förmodar att det inte är nyhetschefer och motsvarande man kontaktar i de fallen?

Kollar upp en viss Viktor Gårdsäter här på fotosidan. Han fotade en riktigt fin serie och fick den såld till Svenska Dagbladet. Han vet nog hur man smörjer för en redaktion. :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto