Annons

Vem får fotografera på "Privat Område"?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem
Hejsan alla,
Jag har en annan vinkling på en gammal fråga, dvs. inte;
"Vart får jag fotografera?"
för det finns en bra artikel om det b la här;
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Jag undrar vem/vilka "slipper undan" reglerna/kraven?
FINNS det ens någon/t som slipper undan någonsin?

Exempelvis finns det myndighetspersoner som har "rätt" att ta foton vart som helst?
Polis (borde) får ta kort antar jag inne i en lokal/privat område så länge det är på en brottsplats, eller?
Får vilken myndighet som helst ta kort vart som helst om det kan tänkas falla inom deras arbetsområde?

Får exempelvis hälsovårdsmyndigheterna ta kort inne i en mataffär/restaurang vid en enkel rutinkontroll?

Får en kontrollant av något slag (Tullen t e x) ta kort på innehållet av någons resväska vid en rutinkontroll?

osv.

Vad har man för rättigheter som privatperson/företagare genemot myndigheter i dagens digitalkamera/mobil samhälle?
& vart kan man läsa om detta?

Jag känner inte till den svenska lagstiftningen, men du kan väl själv söka t.ex. här https://lagen.nu/

Här i Finland har inte den digitala världen förändrat alls stadganden om hemfrid. Från din frågeställning läser jag att enligt din uppfattning är det myndigheten som är brottslingen och som du som medborgare måste skydda dig emot.

Fattar inte vad är problemet. Om du försöker smuggla in ngt så tar tullen i beslag det du för in och ifall ärendet är av större mått så kommer säkert förundersöknings protokollet att innehålla foton av det du försökte smuggla in. Istället för att all lösöre skulle släpas till rättssalen.

"Problemet" är hur långt (eller snarare kort) kan en myndighet eller annat gå innan det anses kränka ens intrigitet. Tull var bara ett exempel, ingenting att hänga upp sig på. Har "någon" rätten att ta kort om inte ens misstanke eller "felaktigheter" finns ...

Gissningsvis så får samtliga myndigheter utöva sin verksamhet så som de finner det lämpligt. Finner man brister vid en kontroll så är det helt enkelt tillåtet att fotografera detta.

Saker och ting har inte ändrats för att det blivit digitalt, eller nästan inte iaf. Det har blivit billigare och lättare att hantera, typ.

Så det som avgör är snarare hur vida en myndighet har rätt att göra kontroll eller inte. Inte hur de gör den.

Fast man kunde ju spekulera i vad som skulle hända ifall Radiotjänst skulle gå omkring och plåta in genom folks fönsterrutor. Fast dom har väl fått på tafsen förr för att vissa kontrollanter gått runt som peeping tom.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar