Annons

Vem bestämmer vad som är rätt och fel

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Idag har jag fått en massa komentarer på en bild i min samling. Det är jätte kul att få lite ros och lite ris. Men jag undrar vem som bestämmer att min Mölla
inte får vara i mitten av bilden, ok att jag skulle beskurit i nederkant men jag vill ju ha möllan i mitten för det är ju den som är motivet. kan ngn förklara för mig, för jag förstår inte......

Det finns grundläggande kompositionsregler som många använder sig utav. Att placera ett objekt lite vid sidan av mitten kallas Gyllene Snittet och är en väl använd metod för att få balans i bilden.
Om man vill att en person skall titta in eller ut ur bilden, så använder man också gyllene snittet.

Nu finns det inget som säger att man måste följa dessa regler.
Om det känns rätt för dig att placera Möllan i mitten av bilden, så varför inte. Det är din personliga stil, ingen annans.
Sen spelar det ingen roll vad folk tycker. det är deras åsikter.
Jag tycker man skall lita på sin magkänsla i fotograferingsögonblicket. Då brukar det bli rätt.

Det är ingen som kan bestämma hur din bild ska se ut. Däremot - om du lägger upp den för allmänt beskådande så medger du på samma gång att alla som kommenterar har rätten att tycka vad de vill, vare sig du gillar det eller ej.
Ta kommentarerna som tankeställare och se det positiva i att något av förslagen kanske kan föra ditt fotograferande framåt.
Som du nämner i ditt inlägg så rör kommentarerna att möllan är för centrerad. Ofta är det så att motivet blir bättre blickfång om det inte är helt i mitteln. Läs i "Lära" här på siten ang komposition så kommer förklaringen.

Senast ändrad:
Som sagt så är det bara du själv som bestämmer hur du vill komponera din bild.Däremot så har du fått några kommentarer från andra som gärna hade sett en annan komposition, och det är inget fel i detta.
Vi har alla olika syn på hur man tycker bilden visas bäst och ofta när jag själv ger min syn på bilder håller fotografen med, det kan bero på att man ibland blir lite "hemmablind"..men i slutänden lär man sig också mycket på det.
Du säger själv att du vill ha möllan i mitten för att det är motivet?
Det finns absolut ingen regel som säger att ett huvudmotiv ska vara i mitten.Det skulle bli väldigt trist i längden om alla huvudmotiv låg centrerade.
mvh/gunte..

Liza skrev:
Det är ingen som kan bestämma hur din bild ska se ut. Däremot - om du lägger upp den för allmänt beskådande så medger du på samma gång att alla som kommenterar har rätten att tycka vad de vill, vare sig du gillar det eller ej.
Ta kommentarerna som tankeställare och se det positiva i att något av förslagen kanske kan föra ditt fotograferande framåt.
Som du nämner i ditt inlägg så rör kommentarerna att möllan är för centrerad. Ofta är det så att motivet blir bättre blickfång om det inte är helt i mitteln. Läs i "Lära" här på siten ang komposition så kommer förklaringen.

Kära du jag har väl aldrig sagt ngt om vad folk tänker och tycker. Jag lägger upp bilder för att få tipps om vad jag kan göra bättre och kanske lite "beröm";=) om jag har tur.

Jag bara undrar lite om vad ni har för tankar om detta.
Om jag nu hade lagt möllan längst till vänster tippsa då om följande:
1. Hur mycket ska luft ska det vara till vänster om möllan.
2. Hur mycket ska det vara till höger om möllan innan ngn kommer och säger att man ska beskära bilden på högersidan.

Ilan Rosén (skelett)
En mycket klok komentar men jag saknar lite mer ingående vad det specifikt är du vill bestämma

Jörgen

Att sikta rätt - komponera är inte helt lätt. Det är svårt att säga när en komposition är 'bra' tycker jag. Ofta blir det bra när alla s.k. regler bryts. However, när jag plåtar ex. porträtt med ett tydligt objekt och en massa bakgrund blir det ofta bra om huvudet är på 1/3 av långsidans avstånd från änden. Hmmm..nån annan kan nog beskriva det bättre...

bossebarrskog skrev:

Om jag nu hade lagt möllan längst till vänster tippsa då om följande:
1. Hur mycket ska luft ska det vara till vänster om möllan.
2. Hur mycket ska det vara till höger om möllan innan ngn kommer och säger att man ska beskära bilden på högersidan.

Ett enkelt tips för att få harmoniska bilder är att dela upp bilden i 3 eller 5 delar. Lägg sedan huvudmotivet i linjen mellan 1 och 2 linjen alternativ 2 och 3 linjen om du delar med 5.

Vid porträtt brukar det bli bra om ena ögat ligger längst mittlinjen.

Vill du veta mer om komposition så har Foto haft en serie om komposition som är intressant att läsa.

Till sist, när du vet varför reglerna är som de är och hur du "skall" komponera, då kan det vara dags att experimentera men då vet du varför du bryter mot en regel och vilken effekt som uppkommer.

Lycka till.
Anders

Vem som bestämmer om hur din bild ska se ut? Det är samma gäng som bestämmer vilken musik som är bra. Och vilken mat som är bra. Och vilken utsikt som är vacker. Eller ful.
Vill du skriva tolvtonsmusik så gör det, absolut. Men förvänta dig inte att folk skall falla i hänryckning och lovorda vad du gör.
Öppna en restaurang och servera kallt ister med tranbärssylt och smält leverpastej (t.ex. bara) Men förvänta dig ingen rusning till ditt ställe.
Men du skall absolut ha friheten att göra dessa saker. Om det är det du tror på.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar