Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem är "Fotografen"??

Produkter
(logga in för att koppla)

bpj

Medlem
Vem är egentligen fotografen??

Detta är något som jag har funderat på en stund och har inte kommit fram till något.

Frågeställningen är Vem är fotografen i följande situation:

Det är din kamera (vilket är i.o.f.s. är irrelevant), du gör alla inställningar - slutartid, bländare, fokus etc, men du trycker inte på avtryckaren.
Du är kanske själv med på bilden och t.ex. en kompis trycker av.
Är det då han/hon som är fotografen?

Om man använder självutlösaren?

Vid självutlösare kan man räkna sig själv som fotograf men skillnaden är ju i princip obefintlig då en kompis trycker av (om man har gjort alla inställningar själv). Kompisen blir ju då i princip "självutlösaren".

Vem är den "juridiska" fotografen, den som har "rätt" att skriva sitt namn under bilden?

Mvh,

Perry Jönsson

Knepig sitts, kanske.

Sedan kan man ju blanda in vems bildideen var, vem som hade köpt filmen osv osv,,

Juridiskt är jag inte direkt bevandrad men jag antar att den som äger filmen, sätter upp stativet, riktar kameran och från början ägde ideen är den som äger original-filen/negget,,,

Sedan är det ju lätt att som medveten kompis-"fotograf" märka för polarna att "kom ihåg att filen är min"..... DÅ får man ju också kanske samtidigt ett kollektivt godkännande från polarna att det är upp till kamerans/filmens/ideens (etc) ägare att publicera bilden utan modellarvode osv..

Oftast så behöver nog inte ens samtalet komma upp till dagen eftersom det faller sig naturligt.

mvh Niclas.

En vän till mig gjorde ett projekt på just det temat. Han bad polaren att posera och ställde sen in alla inställningar. Därefter bytte de plats och polaren tryckte av.
Mig veterligen är det personen som tryckt av som äger bilden. Oavsett vem som köpt film, riggat ljus eller äger kameran.

olav.karlsson skrev:
...Mig veterligen är det personen som tryckt av som äger bilden. Oavsett vem som köpt film, riggat ljus eller äger kameran.
Precis.

Den som trycker av måste alltid tillfrågas innan publicering av bilden.
Finns en del trådar om detta.
Sedan kan ni ha delad upphovsrätt i vissa fall.

Är lite petig nu men om man ”äger” bilden är det bara den fysiska bilden.
Man har upphovsrätt eller rätt till fotografisk bild och den kan delvis förhandlas bort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar