Annons

Vem är fötögrafen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Vem är fotografen

Hejsan.
Det är så att ibland utnyttjar jag mig av assistent i olika former när jag fotograferar ( flickan eller bror eller dyl).
Ett exempel är då jag jobbat i timmar för att ordna bakgrunden och hitta en bra fotoplats. Riggar ljus och kamera på stativ och kopplar kablar med mera. Testskjuter ett par gången för att ställa bländare och balansera blixtarna. Monterar trådutlösare och kameran är klar för att bara trycka. Nu är det så att jag vill ha kort på mig själv som modell. Och ber då assistenten trycka på trådutlösaren. Efter exponering springer jag o kollar bilden och justerar lite och ber assistenten ta ett kort till och samtidigt kolla i slutaren så jag har alla lämnar innanför bilden.
Sedan räknar ned och knäpper.

Nu är frågan, Kan jag säga att denna bild är ett fotografi av mig, och ärmed ha copyright?, eller tillfaller den "fotografen".
MVH..

Senast ändrad:
Jag minns en liknande fråga i ett forum för flera år sen.
Där kom man fram till att du med olika medel kan skaffa dig alla rättigheterna till bilden (tex genom avtal med assistenten, helst innan fotograferingen).
Upphovsman är emellertid alltid den som trycker på knappen.

Utan att vara absolut 100 % säker så skulle jag svara att det är din assistent som äger rättigheterna till dessa bilderna. Jag har för mig att det diskuterats förr här på fotosidan. Kanske svårt att söka efter dock!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar